Fortnox gör liten vinst ~ Mot miljonen

tisdag 31 augusti 2010

Fortnox gör liten vinst

Satte mig på bussen igår och läste igenom kvartalsrapporten från Fortnox som inte bjöd på några större nyheter för oss som följt bolaget. Glädjeämnet är att de för första gången gör en liten vinst.

Visserligen gör man en en vinst på 2,726 miljoner men drar man bort de pengar som försäljningen av utlandsverksamheten till nya bolaget Fortnox International har genererat så blir det en relativt blygsam vinst. Vinsten i själva verksamheten under kvartalet blir då 0,226 miljoner. Fortnox har alltså nått det stadiet i verksamheten då intäkterna med nöd och näppe överstiger utgifterna. Framförallt beror detta på att man breddat sitt innehåll av tjänster och även knutit till sig fler redovisningspartners. Baker Tilly var den senaste i ordningen.

Jag tittade för ett tag sedan igenom en webcast där VD Jens Collskog förklarade läget med utlandslanseringen i det nybildade bolaget fortnox international och beskrev framtiden. Redan då kunde man ana mellan raderna att detta skulle bli året då man började göra en liten vinst. Dock är priserna hos företaget mycket låga vilket medför att man istället måste utveckla fler kringtjänster och utöka kundstocken för att det skall bli några vinster för oss aktieägare så småningom. Han pratade då om att man ständigt måste satsa mycket pengar på utvecklingen av molntjänsten och jag minns att jag irriterade mig lite på detta. Vore det inte bättre att höja priserna eller stanna upp och först försöka utöka kundstocken? Kommer det någonsin bli några vinster för aktieägaren?

Men jag tror att man ändå gör rätt i att satsa stort på utveckling. Förhoppningsvis kan detta göra att man ständigt ligger lite före konkurrenter (för dessa finns det en del av). Och förhoppningsvis kan kundstock och antal tjänster varje kund beställer öka vilket gör att man har råd med denna ständiga utveckling.

Fortnox, SEO, marknadsföring och sociala medier
Man märker också att företaget har börjat satsa en aning mer på att deras bokföringsprogram skall synas på nätet även om de inte känns jätteheta där. Söker man på ordet bokföring kommer de först på 11:e plats slagna av många av deras konkurrenter. Där hade de säkerligen kunnat ganska enkelt pricka en plats 1-5 med lite onpage seo och vettiga kampanjer. Jag tror nämligen att de missar många småföretagare där som istället köper Visma, blinfo, hogia, corbisoft eller något annat program som prickar top 10. Man ser att de använder adwords men inte är särskilt villiga att lägga några pengar på det då de ligger långt ner på viktiga nyckelord. Här skulle de väl säkert kunna använda sina 250 000 i vinst till att förbättra nätnärvaron?!

Visserligen finns en relativt nystardad facebookgrupp men även här har de gått i en av de vanligaste fällorna som företagare gör med facebookgrupper. Man kan sammanfatta felen så här:
1. Det har förekommit att de inte svarat på kommentarer på facebook. Inte ok.
2. De släpper endast nyheter om sig själva, detta är visserligen intressant men vilket värde skapar det för blivande kunder? Inte mycket skulle jag tro. Mitt tips är att Fortnox istället använder sin facebookgrupp att skapa massor av värde för deras kunder med instruktionsvideos, tips på bra sajter om bokföring, utbildning om skatteregler och liknande för att på så vis öka intresset och meningsfullheten i gruppen.

Man kan ju fundera på varför jag som liten aktieägare skriver detta? Förhoppningen är förstås att fortnox läser dessa rader om internetmarknadsföring och blir lite bättre och säljer lite mer. Dock är jag ingen expert på området men man kan alltid försöka ;-)

Läs också:
Fortnox - liten analys

2 kommentarer:

J sa...

Gå på stämman och ställ till med jävelskap! Och be dom styra upp webbshopparna ;)

inte miljonär än sa...

J: Det hade jag gärna gjort om jag inte hade behövt ta mig hela vägen till Växjö för den saken. Fungerar inte webbshopparna bra?