Amerikanska sajter om värdeinvesterande ~ Mot miljonen

måndag 23 augusti 2010

Amerikanska sajter om värdeinvesterande

Har under den senaste tidens pluggande (det känns om jag är tillbaka på universitetet) om kassaflöde och diskontering av kassaflöde varit tvungen att gå utanför svea rikes cybergränser.

Tänkte därför tipsa om några sajter som jag tycker har hjälp mig på vägen i mitt kunskapsletande och som ni läsare kanske kan vara intresserad av:

F Wall street
- En amerikan vid namn Joe Ponzio som skriver lättläst om värdeinvesterande.
Discounted Cash flow calculator - Här kan du snabbt räkna ut det diskonterade kassaflödet med hjälp av en internetkalkylator. Svår att använda om man inte förstår Owner earnings. Annars väldigt smidig.

Annars så håller jag på och räknar och räknar på att själv (utan ovanstående kalkylator) kunna uppskatta det verkliga värdet på en aktie men har för tillfället kört fast lite granna i mina excelkalkyler. Problemet är att jag inte riktigt vet vilken lämplig "discount rate" man skall använda sig av och därefter hur den sista beräkningen går till för att få ut en uppskattning. Om någon har gjort detta mycket innan får man gärna antingen använda kommentarsfältet eller skicka ett mail på intemiljonar@gmail.com då jag har lite frågor om dessa beräkningar.

Läs också:
Kassaflödesanalys
ROE - Hur går det med lönsamheten?

Inga kommentarer: