Veckans länktips - BP och Flattr ~ Mot miljonen

söndag 20 juni 2010

Veckans länktips - BP och Flattr

Det regnar denna söndag i Götet, inga bröllop eller fotbollsmatcher riktigt än idag. Istället lite intressant läsning kanske?

Bp och den fallande kursen
BP har i oljekatastrofens spår fått en djupdykande aktiekurs (ner till 1500 meter har jag hört) och därmed har flera bloggare skrivit om ett eventuellt köpläge för BP. Själv är jag dåligt påläst kring BP:s eventuella möjligheter till återhämtning men rekommenderar istället läsning av några andra inlägg/artiklar om aktien:
Fundamentalanalysbloggen: BP och Swedbank
Grenfeldt: Köper Olja istället för BP
Zeds dead: BP tar sig ur stormen
Sololjas blogg: BP, riktigt spännande det här
Vill du få ett litet skratt kring hela BP historien, kolla videon (tipstack till Roliga Videos):


Bli rik på appar
Läste en artikel i dagens GP om Maciek Drejak från Göteborg som skapat appen som läser av dina sömnvanor och skall kunna väcka dig i ett gynnsamt läge. Tyvärr ligger artikeln inte ute på nätet ännu men här är några artiklar från förr om killen.
Aftonbladet artikel
Macieks sömnproblem blev Iphone succé


Clas Ohlson analys
4020 har skrivit en djuplodande analys av clas ohlson som är klart läsvärd. Själv är jag fortfarande mycket ambivalent kring denna aktie. Jag gillar affärsidén, gillar att de expanderar utomlands men aktien är konstant liiite för dyr. Med lite högre direktavkastning så skulle den öka in i den långsiktiga delen av portföljen på momangen.

Platt fall Flattr?
Grenfeldt funderade om en lösning till ett problem som inte finns nämligen en ny företeelse för bloggar: belöningssystemet Flattr. Tanken är att bloggbesökare skall kunna belöna bloggaren genom ekonomisk uppskattning. Själv håller jag med Grenfeldt att det kommer bli för krångligt för att fungera. Dessutom tror jag att belöningssystemet för bloggare redan fungerar genom intäkter av reklam samt länkande mellan bloggare emellan. Men det vore förstås jättekul om det skulle fungera!

Mina inlägg under veckan som gått
Studie i sökmotor - del2
Kassaflödesanalys - Vad är ett företag värt del10
Köp inte en fallande kniv – köp en varmluftsballon...
Veckans länkar - MQ börsintroduceras och SEO verkt...

7 kommentarer:

J sa...

Hahaha bäst video! =D
En får som vanligt tacke för länkar och medhåll. =)

inte miljonär än sa...

J: den är riktigt skön den videon faktiskt...

Finansiellpsykologi sa...

Kul video. Bra blogg för övrigt också!

Cashflow88 sa...

Hej , jag är en polska investerare och som du kör en blogg om att investera i en månad ska jag vara i Sverige, säg mig, vad är det bästa bankkonto (helst gratis). Var finns de bästa sparkonto ? Cashflow88 hälsar och inbjuder dig att blogga http://blog-inwestora.blogspot.com/

Herr K sa...

Den videon var riktigt kul, jag skrattade som fan :P Att skratta åt eländet är väl dessutom det bästa man kan göra i nuläget...hehe

inte miljonär än sa...

Finansiellpsykologi: Tackar! Ska kolla in din också!

Cashflow: Hej, jag vet inte vilket sparkonto eller bankkonto som är bäst tyvärr. Inget är väl bra i nuläget när räntan är så låg som den är?

Herr K: Bäst är när de ringer Kevin Kostner.. Då höll jag på att trilla av stolen

Cashflow88 sa...

Ordinarie konto i början, det bästa (helt gratis-löpning, transfers etc.) och en andra står för en mindre kostnadsbesparingar såsom belopp på 50 000 kronor. Vad rekommenderar ni?