Våravslutning - Vad är ett företag värt ~ Mot miljonen

måndag 28 juni 2010

Våravslutning - Vad är ett företag värt

Det var under jullovet jag började fördjupa mig hur man värderar ett företag fundamentalt och jämför med aktiekursen. Det hela blev en serie om fundamental analys kallad vad är ett företag värt?

Igår skrev jag en sammanfattning på Aktiekunskap.nu på temat Vad är fundamental analys där jag sammanfattade vårens kunskapsinhämtning om fundamental analys. Tanken med artikeln är att samla ihop flera trådar som trasslat runt under våren om fundamental analys. Det kändes skönt och det var relativt enkelt att skriva, kanske beror det på att jag faktiskt lärt mig något.. ;-)

I alla fall känns det lättare och lättare att tolka och förstå hur det går för en aktie, framförallt för att jag har något att haka upp trender och analyser på istället för att gå på någon slags odefinierad känsla (vilket kanske inte behöver vara fel). Det blir helt enkelt lättare att förstå vad ett företag är värt.

Aktiekunskap.nu - en del nytt
Som jag nämnt tidigare så har artiklarna jag skrivit i serien också mynnat ut i en sajt tillägnad fundamental analys. Från början var det också tänkt att jag skulle kunna ha en sorteringsfunktion för nyckeltal på sidan men det har visat sig vara svårt utan en helt orimlig arbetsinsats från min egen sida. Så istället för att uppdatera alltför sällan och ha en halvdan sorteringstjänst har jag valt att ta bort den funktionen och hoppas på att 4020:s Börsdata blir allt det som min egen sida inte är. Hatten av till 4020 för allt jobb som läggs ned på detta. Nu blir aktiekunskap istället en kunskapsbank för de som vill läsa lättillgänglig fakta om fundamental analys. Precis som Herr K( som även äger silvertackor och silvermynt) och Grenfeldt (Kolla in Investera) har jag även prövat n.nu sajterna på en dottersajt till aktiekunskap med en enkel sammanfattning av fundamental analys.

I höst kommer jag säkerligen fortsätta att skriva om fundamental analys här på bloggen och fylla på aktiekunskap.nu, men nu får det bli ett litet sommaruppehåll...

Läs också:

5 kommentarer:

J sa...

En helt klart läsvärd serie! Synd på jämförelsetjänsten men det kan man ju förstås förstå att den inte är helt underhållsfri...

Herr K sa...

Även en hårt slitande bloggare måste vila ibland... tack för omnämnandet förresten!

inte miljonär än sa...

J: Nej det var en himla massa jobb med den. Det ha iofs gått att köpa en tjänst från six så hade allt varit enklare men sådan ambitioner har jag inte direkt..

Herr K: Du har helt rätt, vila är bra ;-)

cavatus.wordpress.com sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ekonomibloggar sa...

Halloj! Har precis lagt till din blogg i min realtidsuppdaterade blogglista, hoppas det är okej! Jag hittar ofta inspiration från din blogg och tackar så mycket för det! Ha en skön sommar