Studie i sökmotor ~ Mot miljonen

onsdag 9 juni 2010

Studie i sökmotor

Jag lade igårkväll upp en sajt för att testa lite tankar och följa hur man får en sajt att ranka högt i google.

Enkelt upplägg

Efter en del funderande kring sökord med hjälp av sökordshjälpmedel från Adwords, serpen (de tio första träffarna i google) och en bloggkollega valde jag ordet "mögelsanering" och domänen Mögelsanering.nu. Förhoppningen är att ranka top 5 på detta sökord på 2-5 månaders tid. Som sidan ser ut idag så är den mycket enkel på gränsen till naiv men det är också meningen. Jag vill nämligen undersöka och lära mig mer om sökmotoroptimering för att på så vis bättre förstå hur sajter rankas.

White hat - grey hat - black hat - My hat?
I SEO svängen pratar man ofta om att sökmotoranpassa Onpage och Offpage. Att sökmotoroptimera OnPage är sällan särskilt svårt i ett initialt stadie. Däremot kan det bli svårt om sajten växer på bredden och djupet och om man blandar in olika programspråk, applikationer och liknande (detta har jag märkt i arbetet med matematikvideo). Men i detta fall har jag gjort det enkelt för mig själv och endast lagt upp en sida på domänen för att framförallt kunna följa hur denna snappas upp av sökmotorerna.

En annan fundering jag har är också hur man bygger upp länkarna, eller sökmotoroptimeringen offpage, till en sajt. Det finns en intressant diskussion vad som är okej och inte okej i dessa sammanhang. Man brukar prata om olika färger på hattar och där white hat betyder att länkningen sker helt organiskt genom att andra sajter länkar till sajten för att de gillar den. Grey hat innebär att man länkar till sajten från egna tidigare sajter och kanske gör länkbyten med andra sajter eller lägger in kommentarer på forum och liknande. Slutligen finns Black hat som innebär att man exempelvis köper länkar eller använder automatgenererande program som producerar länkar till en sajt.

Själv har jag ingen lust att köra på black hat stilen utan försöker att hålla mig så vit som möjligt med några inslag av grått. Dvs jag länkar till mina egna sajter från andra sajter jag äger och diskuterar med andra som håller på med liknande saker om länkbyten och liknande.

Första steget avklarat
Det första steget i denna process är i alla fall avklarat nu och sidan ligger upp och är indexerad på plats 41 av google. Det skall sedan bli spännande att se hur den rör sig i serpen. Jag lär väl få anledning att återkomma och beskriva vad jag lär mig i denna process!

Läs också:
Entreprenörskap och sommarväder = problem
Ny sajt om fundamental analys + nyckeltal

5 kommentarer:

Anonym sa...

Här kommer ett bloggtips...

När du länkar på din egen blogg/sida ska alla utgående länkar ALLTID öppnas i en ny sida.

Varför är ganska enkelt, om någon klickar på en utav dina länkar LÄMNAR dom din blogg och det vill man ju inte:-)

Bara ett tips för att maximera din egen trafik.

inte miljonär än sa...

Hej Anonym, hade nog gjort så om blogger haft en sådan inställningsmöjlighet. I nuläget måste jag gå in i html koden för detta och eftersom jag är lite lat så hoppar jag oftast det...

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Kanon!

I min värld finns det inte inga hattar, eller färgval på hattar.

Sökmotoroptimering = Manipulering av sökmotorresultaten

Det är den krassa verkligheten.

Att skaffa en länk från sin egen sida man har säger du är "greyhat".

Gör det då någon skillnad om jag äger ett bloggnätverk på 10 bloggar eller 1000 bloggar? Det handlar fortfarande om MINA siter?

... även fast jag kanske kan automatisera utskicket av olika blogginlägg ...

Så fort du går utanför din egen site med din optimering så börjar du "talla" i det som inte Google gillar ... kalla det greyhat, blackhat ... eller vilken färg du vill.

det är ändå "same same, but different"

Roligt se ett par länkar på din nya site ... har en domän inom ett av de områdena som de länkarna går till =)

inte miljonär än sa...

Bli fri: Jag själv, som nybörjare, pendlar hela tiden mellan att tänka att länkar borde komma organiskt men inser samtidigt att vem sjutton vill länka till en sajt om mögelsanering?

Så jag antar att länka från egna sajter är ok, det tycker nog jag också. Däremot känns det långt kvar innan jag kan tänka mig att betala för en länk, personligen.

Vad det gäller länken så är det lite roligt för jag skrev fel adress i den jag tror du menar... Det är dock ordnat nu.. ;-)

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

he, he ... ja så kan det gå, att man skriver lite fel ... har hänt mig många gånger när man ska regga nya domännamn och så skriver man fel :o

Och, visst är det den domänen som du länkade fel .. jag har .net =)

Organiska länkar är svåra att få idag, de naturliga länkarna, just för att alla är så medvetna om fenomenet.