Studie i sökmotor – del3 ~ Mot miljonen

onsdag 30 juni 2010

Studie i sökmotor – del3

Efter att ha startat upp min sajt om mögelsanering för några veckor sedan har det varit mycket intressant att följa utvecklingen den första tiden.

Efter indexering av av sajten hamnade den på plats 41 och låg där i några dagar innan den (antagligen för att jag länkade härifrån och från billiga försäkringar) hoppade upp på plats 21 på sökträffslistan. Sedan har den under veckan som gått rört sig upp till plats 10, sista plats i serpen.

Sedan har jag tyvärr inte kunnat hålla mig från att bara luta mig tillbaka och observera hur den rör sig utan har länkbytt en aning (3-4 länkar) vilka antagligen inte gett resultat ännu. Detta är också min största svaghet i dessa sammanhang. Jag har kanske lite bråttom och rusar iväg sugen på resultat på momangen. Som vissa bloggare påpekar så är det tålamod som gäller i dessa sammanhang, speciellt vissa som sysslar med villaförsäkringar, varsågod ;-) Dock kanske det var en aning overkill, från min sida, att sätta mig och skriva 7 sidor utifrån olika perspektiv på mögelsanering. Men det är väl den där svaga sidan hos mig som njuter av att lära mig något nytt. Mindre bra för denna studie dock.

Konkurrens
I det här läget när man ligger i serpen (de 10 första platserna på ett sökord) är det intressant att titta på konkurrensen. Dvs hur långt upp kan man nå utan att behöva jobba skiten ur sig. Ett tips till dig som vill mäta konkurrens är Firefox tilläget SeoQuake (tipstack till Herr K) som automatiskt läser av alla sökträffare utifrån antal inlänkar, indexerade sidor, ålder, pagerank och annat sådant gottigt för oss seo-intresserade. Jobbar du med sökmotoroptimering kommer du att älska det tillägget! I alla fall bedömer jag det inte helt omöjligt att nå till plats 4 i serpen utifrån konkurrensen med inte så mycket mer arbete än det jag gjort nu.

Nummer ett - intressanta inlänkar
Det är dock inte troligt att jag och vissa bloggkollegor har möjlighet att bli nummer ett på ordet mögelsanering. Ettan har egentligen ingen vidare seo onpage, däremot har den mängder av inlänkar från diverse olika ryska och kinesiska sidor. Och det är mer eller mindre grey hat i seobranschen och frågan är om man vill börja med det....

I alla fall är detta ett intressant sätt att nå semipassiva inkomster. Är ju fullt medveten om att en, två, tre, fyra eller kanske sju småsajter ger väldigt lite pengar och en hel del jobb om det skall uppdateras. Men många bäckar små heter det ju....

Läs också:
Studie i sökmotor
Studie i sökmotor - del2

11 kommentarer:

J sa...

Mycket intressant att läsa om hur det går! Själv har jag en sajt som numera ligger femma på nyckelordet den är optimerad mot. Inga stora pengar än dock, men det är inte säsong heller...

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Härligt!

Men du vet, det brukar ofta komma en dipp, efter all uppgång.

Det fenomenet brukar nybörjare fallera på och slänger på massor med länkar för att stävja "droppen".

Det har just nu hänt med min Villaförsäkringssite. Kikade precis ranking och den har gått tillbaka ett par placeringar ned till #21

Du snackar om "grey hat", fortfarande, och jag finner det fascinerande. Jag vet i stort sett INGEN som "jobbar med SEO professionellt" som INTE sysslar med att bygga länkar, från länknätverk ... you name it. T o m självaste SEO-gurun Jim Westergren. Kika in länkbygget på Karriarguiden.se eller diskussionen som gick för ett par år sedan

Som du ser. Är det tillräckligt med konkurrens MÅSTE du skapa länkar, mycket länkar, dra i alla resurser du har.

White hat, Grey hat, Black hat ... ta vilken färg du vill. Epitet som jag personligen tror är skapade av de som INTE haft samma resurser som sina konkurrenter.

Slutledning: Alla gör det, gör du det inte kommer du på efterkälken

BTW, tackar för länken =)

inte miljonär än sa...

J: såklart nyfiken på vilken du menar men jag får väl pröva mig fram ;-)

inte miljonär än sa...

Bli Rik: Det har redan kommit en liiiten dipp ner från serpen. Men jag skall inte ge den några mer länkar om det inte dyker upp naturligt eller om någon kontaktar mig i frågan.

Jag tycker att hela diskussionen om länkbyggen är riktigt intressant även om jag vet att det skrivits (bråkats) mängder om det ämnet på seo-forum och på diverse bloggar. Det är klart att alla som jobbar med seo på ett eller annat sätt gör detta med ett bakomliggande motiv vad det månde vara (pengar, politik, berömmelse, bekräftelse osv). Men helgar medlen ändamålet i denna bransch och vad skall man tillåta sig själv att göra?

Jaja, nog med moralkakor om ämnet och jag erkänner att jag tror du har rätt i att epiteten är skapade av sådana som inte har samma resurser som konkurrenter (mig själv inräknad). Jag kan bara säga att det är rätt frustrerande att vilja nå ett mål och inte ha kunskaper/resurser för detta. Jag önskar jag visste men ännu har jag väl inte knäckt den koden.

BTW: varsågod till länken!

/Intemiljonär

Herr K sa...

Den enda sajten jag äger i nuläget som pendlar mellan plats 1-2 är Vaggloss.se. Den har hyfsat många besökare dagligen, är mycket tack vare bra domän (som herr bli Rik upplyst mig om), men med ganska lite länkarbete.

Den sidan är inte någon kassako, men en sida jag är stolt över när jag ser hur länge folk stannar och hur många sidor de läser igenom :)

inte miljonär än sa...

Herr K: Kul att vägglöss.se fungerar!

Det här kan vara intressant för er seo intresserade: Min domän billiga-forsakringar.nu rankade innan på plats 6-7 på ordet billiga försäkringar men under gårdagen sjönk den ner till plats 87, på en konstig undersida dessutom (kapitalförsäkring). Detta är ju nästan ett totalt försvinnande ut ur sökresultaten och kanske ett straff? Jag funderar på vad detta kan bero på och har hittills funderat på följande:

- Har sidan fått för många länkar på en gång? Själv tror jag inte det då det endast handlar om max 1-2 per dag. På seo forum pratar man om 500-600 länkar per dag för att det skall straffas

- Menar google att den är kopierad (duplicerat innehåll). Detta kan det bero på då sidan om kapitalförsäkring i stora delar finns här på mot miljonen och delvis på aktiekunskap.

Vad tror ni? Vet ni om man kan åtgärda detta på något vis?

Herr K sa...

Enligt egna iakttagelser och även efter vad jag läst, så kan nya domäner hoppa upp i topp under några dagar för att sedan sjunka ner igen.

Ett exempel jag själv bevittnade nyligen var sajten "silvertackor.se", vilken jag bevakade just för att jag har en .com-sajt med samma namn. Denna låg först på plats 8-9, sedan högst upp i några dagar och sedan ner igen.

Dock är det troligen betydligt högre konkurrens bland dina sökord, vilket skulle kunna förklara det stora raset...

Om du råkat ut för ett straff eller ej kan inte jag svara på, men länkarna tror jag iaf inte är tjuven. Kanske någon mer erfaren här kan svara på det?

inte miljonär än sa...

Det konstiga är ju att den sjönk som en himla bomb.. Precis som google dragit bort den automatiskt...

Har lagt en del tid på sajten och det är mest det som grämer mig såklart.

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

om det var igår den störtdök är det inget att oroa sig för, det händer. Det händer t o m att man inte ens hittar på siten hur man än söker.

Ligg lågt och se vad som händer den närmaste 1 - 2 veckorna.

Duplicerat innehåll! ... enligt mig finns det inget som heter duplicerat innehåll och jag har t o m "bevisat" det flera gånger på SEO Forum ;)

Haft samma innehåll ranka för samma sökord på första sidan ...

Vill man undvika "duplicate content", men behöver mer texter att sprida runt för att få fler inlänkar då "spinnar" man sina texter/artiklar =)

Nu kom vi över på ... vilken färg? Ja, ja ... man gör så mycket ens egen etik och moral orkar ta emot. I sin seo-karriär-start är man försiktig, sedan ju mer tiden går, ju mer man lär sig, tar man ut svängarna mer och mer ...

Så, låt siten vara, häng med på "the Google Roller Coaster" ...

Du kan fortsätta lägga på länkar som om inget hänt, eller så gör du uppehåll en tid och ser om det kommer "naturliga inlänkar" för att sedan sätta igång din egen "link launch"

Trevlig Sommar Helg!

inte miljonär än sa...

Bli rik: Det låter bra det du skriver ;-) Bannade mig själv rätt rejält igårkväll och funderade på vilken tabbe jag gjort?! Jag får ta det lugnt med länkandet några veckor och skita i det och se vad som händer. Jag hoppas verkligen den kommer tillbaka in i serpen igen.

Tackar för hjälpen! Önskar även dig en trevlig sommarhelg!

olov sa...

det här var ju spännande!