Studie i sökmotor - del2 ~ Mot miljonen

torsdag 17 juni 2010

Studie i sökmotor - del2

Jag skrev lite granna förra veckan att jag kör en studiecirkel med mig själv om sökmotorkunskap. Det blir lite ensamt att göra det själv här hemma i lägenheten så jag måste blogga lite om det också.

Sajten handlar det sjukt osexiga (förutom i vissa ostar) ämnet mögel eller rättare beskrivet mögelsanering (något som också Herr K sysslar med på sajten Mögel). Sajten innehåller väldigt lite innehåll, bara lite enkel fakta om mögelsanering och tanken är att studiecirkelstudera hur den rör sig i serpen (de första 10 platserna då man söker på mögelsanering). Det första viktiga steget när man skapat en sajt är att få den indexerad vilken är en enkel match. Man skapar en sitemap i WP, lägger in den i webmastertools och lägger en länk från en annan blogg eller sajt. Bara genom att göra detta hamnade jag på plats 41 i google (du kan kolla placeringen i google enkelt på Gserp.se). Detta beror framförallt på att jag har en domän som är så tydligt riktat mot google (mogelsanering.nu).

Ok, vad gör jag sedan i studiecirkeln?
Det är nu det slitsamma, anser jag personligen, arbetet börjar. Nämligen att försöka bygga bra och relevanta länkar till denna lilla mögelavkrok på www. Detta tycker jag själv är det absolut svåraste och mest meningslöst tidsödande arbetet med en ny sajt. Jag kan lika gärna skriva det direkt och säga att alla som bygger sajter och vill ha länksamarbeten med lilla jag är varmt och glatt välkomna att kontakta mig på mailadressen intemiljonar@gmail.com. Annars så följer jag också BliekonomisktFri som gör ett liknande test för tillfället med sajten villaförsäkringar

I alla fall, jag har lagt upp en länk i mitt förra inlägg här på mot miljonen och en på min andra sajt billiga försäkringar vilket resulterade i ett litet hopp uppåt till plats 21 i listan. Nu är det 11 platser kvar till en placering i serpen så några länkar till krävs nog. Eftersom tiden också är en faktor i dessa sammanhang och att länkarna kommer kontinuerligt (en länk om dagen gör google glad) så skall man inte stressa även om det är lockande att dänga in så många som möjligt på en gång. Så ligger det till just nu alltså i denna lilla men inspirerande och kaffeosande studiecirkel.

Har du en idé eller ett tips om ämnet kanske? Kommentarsfältet är fritt!

11 kommentarer:

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

KUL! att det rör på sig för dig ...

Min villaförsäkringar hoppade upp till plats 21, innan denna länk kom in.

Jag tror även din mögelsite skulle hoppat UTAN att du använt dig av dina länkresurser.

När jag länkbygger gör jag i stort sett INGENTING, efter att jag fått siten indexerad, då jag vill se hur långt upp den klarar att gå UTAN påverkan av länkar.

Varför på det viset? Så man inte KÖR SLUT på sina resurser i början. Bättre använda dem när de behövs ;-)

Är just nu på semester i Danmark. Gör Legoland + Aquadome ...

PS ... tack för länken, ska försöka få upp någon till din mögelsite som tack ... DS
Precis innan jag stack la jag ut en ny site, med samma "mängd arbete" och handlar om Kattförsäkringar

Fortsätt, alltid kul att följa någon annans arbete

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

glömde en sak. Det är positionen för Google.se från Danmark. kan skilja sig från surf ifrån sverige.

Lite roligt. min bliekonomisktfri.se site rankar på platsen direkt efter =)

J sa...

Det är spännande att följa din väg, så dessa inlägg får du gärna skriva fler av. =) Själv blev jag äntligen klar med alternativa investeringar idag, och även om jag är långt ifrån lika vass som dig, Herr K eller Bli Ekonomiskt Fri så gör jag så gott jag kan med seo on och offpage.

J sa...

Använde förresten gserp som du tipsade om nu, och alternativa investeringar ligger på 44e plats. En del jobb kvar mao =)

inte miljonär än sa...

Bli Fri: Ja det är kul att man tar steg framåt även om jag funderar på om jag inte lagt liiite för mycket länkkrut nu i början. Det hade nog varit mer strategiskt att vänta ett tag innan man skjuter av sina stora kanoner (vilket är denna lilla blogg).

Jag jobbar just nu på spåret att få lite mer länkar från andra sajtägare..

inte miljonär än sa...

J: Seo optimerar du mot ordet "alternativa investeringar"? I så fall är det en rätt blygsam sökvolym på det ordet (260/mån) men lyckas man sno hälften av dem så blir det ändå en lite möjlighet till inkomst.

Om du sökmotoroptimerar mot just det ordet bör du nog också jobba en del med seo optimeringen onpage som inte alls riktar sig mot det ordet. Maila eller kommentera gärna om du vill ha fler tips angående detta!

J sa...

Ja jag tar emot alla tips jag kan få med öppna armar! AI ligger ju som en del i den cirkel som i princip slutits nu av investeringssiter men naturligtvis vill jag att varje site gör så bra ifrån sig som möjligt.

inte miljonär än sa...

J: En tanke jag har är att du nog bör sökmotoroptimera varje sida mot ett ord som du strategiskt vill synas på. Egentligen bör man först fundera på vilket ord man vill synas på för att därefter anpassa domän och sajt. Men låt säga att du vill synas på "alternativa investeringar", då föreslår jag följande för den sajten:

- Ändra din titel så att första ordet där är "alternativa investeringar" på indexsidan (det absolut viktigaste). Sedan kan man ändra titeln till undersidorna efter vad du vill synas på där.
- Går det att lägga till meta description/keywords? Det spelar en liten roll men det är ändå en sak du kan göra. Det är då viktigt att "alternativa investeringar" är det första ordet där.

Annars så ser det bra ut. Det är just titeln som är ganska avgörande

J sa...

Tackar för det, titel är ändrad men för att kunna ändra i metan måste man uppgradera kontot tyvärr.

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

he, he ... ja, du kanske smällde av lite för många kanoner i början.

Själv har mitt "case study" just nu endast 4 st länkar riktade mot sig, länkar som hittats av sökmotorerna.

Rankar just nu: #21
Trafik: Ja
Inkomster: Ja

Mina resurser får vila en stund till då jag tror jag kommer kunna ta mig upp till en 11 - 20 placering utan att jobba något mer. Kommer ta ca 2 veckor.

Att hålla på med sökmotoroptimering handlar om att ha tålamod, att vänta och vänta. Här de flesta gör massor av fel när de inte ser sin site komma i "topp" direkt och fläskar på med alla resurser de har. En ny site behöver "mogna" ett par månader INNAN man drar på med alla kanoner man har :D

inte miljonär än sa...

Bli Rik: Jag har nog definitivt haft för bråttom, iofs har inte google hittat alla inlänkar ännu så det kan ju vara så att den klättrar så småningom. Tålamod var det ja... ;-)