Köp inte en fallande kniv – köp en varmluftsballong! ~ Mot miljonen

måndag 14 juni 2010

Köp inte en fallande kniv – köp en varmluftsballong!

Det här inlägget är skrivet efter en barnslig insikt att i aktiesammanhang har man ofta två chanser och den andra innebär lägst risk.

Det är lätt att bli stressad att göra snabba klipp, sjyssta trader i perioder av dippar och volativitet, undertecknad har försökt några gånger med detta med blandat resultat. I det här inlägget vill jag dock utforska möjligheten att bygga en strategi, och en bild, kring dessa berg och dalbana perioder med mindre risk att köpa den fallande kniven. Jag tror nämligen att man inte skall stressa köpet i nedgång så länge man tror på uppgång och så länge du inte har behovet att göra den största vinsten!

Osäkerheten övergår i rationalitet
I nedgång och volatila perioder är det fullt naturligt att agera irrationellt och osäkert. Ingen vet ju vart marknaden tar vägen och det är här man som investerare stressas att fånga den fallande kniven, dvs köpa på sig aktier utan att vet om det fortsätter lika mycket ned till eller om man prickar en botten för att sedan åtnjuta raketens fart mot rymden. Desto större behov av en strategi.

Men ett som är säkert är att osäkerhet kommer att övergå i rationalitet. Irrationalitet kommer att övergå i information, planer och förhoppningsvis åtgärder. Därför finns det all anledning att vänta med inköpet tills oroligheterna har ersatts med rationalitet.

Köp den stigande ballongen istället
Jag bör nämna att jag själv både har saknat strategi kring volatila perioder av nedgång och även upprepade gånger har köpt den fallande kniven. Men här är i alla fall mitt försök att beskriva en annan möjlig strategi vid köp inköp under nedåtgående marknadstrender.

Låt oss nu anta att vi i dagens marknad är nere i en tillfällig dipp för att därefter återgå till en växande marknad. Om vi därmed gör våra inköp vid punkt 1(se fig) så innebär detta följande:

- Vi köper en ”fallande kniv”
- Vi kan ha träffat botten och därmed gjort en riktigt bra affär
- Det finns en risk att nedgången fortsätter, hur mycket har vi ingen aning om.

Låt oss istället göra vårt inköp vid punkt 2(se fig) där börskurvan ligger på exakt samma nivå som vid punkt ett. Vad kan vi säga om detta läge:
- Vi köper nu en ”stigande ballong”
- Visserligen prickar vi inget bottenläge men däremot gör vi en trygg affär där risken för att nedgången fortsätter procentuellt sett är mindre. Inköpspriset blir ändå detsamma.

Detta sätt att se på inköp i aktier går förstås att kombinera på en mängd sätt. Man skulle exempelvis kunna göra halva inköpet vid punkt 1 och halva vid punkt 2 vilket minimerar risken en aning till. Man kan också kontinuerligt sätta inköpsnivån allt längre ner om nedgången fortsätter. Dock anser jag att man inte bör försöka pricka botten utan bör ta viss höjd från de lägsta nivåerna för att minimera risken.

Raketforskning? Nix!
Detta är ingen raketforskning på något vis men det är nog också det som är min önskade poäng. Ibland är det enkla det absolut svåraste. Man vill lätt bygga komplicerade strategier som tar hänsyn till oerhörda mängder variabler när det enkla ibland är det svåraste. Ta det lugnt, vänta med inköpet, du kan få en chans till ett inköp på samma nivå men då marknaden har stillat sig. Men riskfritt lär det ändå aldrig bli, och tur är väl det!

Läs också:
De bästa nyckeltalen – enkätresultat
Sänk dina placeringskostnader
Aktiekunskap.nu - fundamental analys

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kan du veta att risken vid punkt 2 är mindre än vid punkt 1?

Mitt råd till dig får bli:
Sluta stirra dig blind på kursrörelser och köp istället bra företag när de är fundamentalt undervärderade.

inte miljonär än sa...

Hej Anonym,
Tack för din kommentar!

Jag kan förstås inte veta (faktamässigt) att risken är mindre vid punkt2 än vid punkt1. Det går väl aldrig att "veta". Det jag däremot vet vid punkt 2 är att vi är i en uppåtgående trend men att inköpspriset är detsamma som vid den nedåtgående trenden. Det jag menar med inlägget är att det är en mindre risk vid den tidpunkten på grund av detta. Men ärligt så är jag ännu inte övertygad om att resonemanget stämmer utan jag gillar verkligen att bli ifrågasatt och det utvecklar förhoppningsvis mig och kanske någon annan... Tror du att jag har fel i detta?

Vad det gäller köp av fundamentalt undervärderade bolag så är detta första steget för mig själv. Sedan vill jag göra inköpet under uppåtgående trend för att faktiskt minimera risken för att kursen faller igenom alltför mycket.

Fredrik sa...

I det långa loppet (vilket man även kan se enligt bilden) så spelar det ingen roll när man köper. Bara det att om man köper vid punkt 1 så får man se sina aktier sjunka, klara man inte det ska man köpa vid punkt 2. Man kommer endå ha betalt lika mycket.

J sa...

Bra skrivet. Håller inte med Fredrik. Ja, i ett fall exakt likt exemplet är inköpspriset detsamma, men lika vanligt är det nog att folk vill köpa efter en nedgång från 100 till 80. Sedan sjunker aktien till 60, och köper man vid 70 när den vänt uppåt igen gör man (såklart) en bättre affär. Is i magen lönar sig ofta!

Spartacus sa...

Intressant. Jag tror också det är bra med en fundemental analys i botten, men passa på dylika köplägen.