Hej då 50-öringen och nyheter på Minpension.se ~ Mot miljonen

torsdag 10 juni 2010

Hej då 50-öringen och nyheter på Minpension.se

Som bloggare får man en del mail från diverse olika företag/informationskampanjer som vill att man skall skriva om saken.

Denna gång nappade jag på det och här kommer lite nytt om 50-öringens framtida icke-existerande tillvaro och lite nyheter från sajten minpension.se. Nu är det nämligen så att 50-öringen slutar att gälla som giltigt betalningsmedel from 30 sept i år och vi säger härmed good bye till detta lilla rätt meningslösa mynt. Själv äger jag en del 50-öringar som ligger i en låda ovanför kylskåpet. Om jag höftar lite så är de nog värde 20 spänn totalt sett. En intressant sak är att det troligtvis finns 50-öringar i Sverige för flera hundra miljoner kronor sammanlagt!

Om man vill vara duktig så kan man lämna in femtioöringarna till banken och sedan kommer de tydligen att smältas ner i Finland av alla ställen. Jag tror jag behåller mina som souvenir från en lycklig tid som gått och minns hur jag som liten pöjk köpte bugg för 50-öre stycket.

Även Minpension.se har skickat nyhetsbrev och meddelar att de har uppdaterat sajten. Bland annat har du möjlighet att simulera din pension månadsvis samt det finns en aning mer detaljerade uppgifter. Själv tycker jag att minpension är ett bra verktyg men tyvärr lätt krångligt att få att fungera. Det ger i alla fall en fingervisning om man dricker lättöl eller grand cru vid pensionsåldern. Själv så verkar jag i nuläget få klara mig med mellanöl. Men å andra sidan satsar jag inte särskilt mycket på pensionssparande enligt "reglerna" utan tänker att jag kan ordna det på egen hand med goda placeringar i längden.

Inga kommentarer: