Fallande börs men stigande konjunkturindex ~ Mot miljonen

torsdag 24 juni 2010

Fallande börs men stigande konjunkturindex

Måste säga att jag blev förvånad när det i veckan släpptes juni månads konjunkturindex.

Det hade stigit från maj månads notering på 110,2 till 112,2 nu i juni. Framförallt är jag förvånad över att det kan stiga trots alla oroligheter i den europeiska ekonomin i allt från grekland till storbritannien. Detta blir jag helt enkelt inte klok på.

Min egen övertygelse har varit att börsen skall upp de kommande månaderna men när förväntningarna på ekonomin är så pass höga som konjunkturindex antyder så blir jag tveksam. Det brukar inte vara bra med höga förväntningar utan mer ett tecken på att bubblan behöver pysa ur lite. Idag har ju även börsen fallit rejält med 2,4% och det finns nog risk att vi fastnar i nuvarande läge ett tag till.

Detta rör mig egentligen ganska lite då jag ligger inne i mina innehav nu på 1-3 års sikt och mindre nedgångar spelar mindre roll. Personligen funderar jag mer för tillfället på kommande innehav och står i valet och kvalet om jag skall låta den sista likviden användas för inköp eller om jag skall vänta lite till. Kanske kommer jag på hur jag skall göra imorgon mellan sillen och nubben? Fast möjligheten för att göra något väl övervägt då är nog relativt liten och man får vara glad att börsen är stängd.. ;-)

Nu önskar jag alla läsare av mot miljonen en riktigt trevlig midsommar och ta det lugnt med dansen runt fallossymbolen! /Inte miljonär än

Läs också:
ROE - Hur går det med lönsamheten?
Aktiehandel – att investera i små bolag
Vestas och vindkraften

3 kommentarer:

J sa...

Jag hade väntat lite ytterligare med att gå in. Att index ligger över 110 två månader i rad är riskabelt, om det gör det tre månader i rad är det i princip en (historisk) garanti för nedgång.

Trevlig midsommar önskas götebörg!

john sa...

Vad hade du tänkt köpa för aktie/aktier när du väl köper?

NCC B är nu bara 1 Krona ifrån att handlas med en direktavkastning på 5% räknat på årets direktavkastning.

Köper du nu och dom höjer utdelningen nästa år får du en direktavkastning på 5% eller mer.

Bara ett tips! =)

Glad midsommar!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

inte miljonär än sa...

J: Håller nog med dig där att det nog inte skall göras några inköp på denna sidan semestern... Lite tråkigt men tålamodet är en god följeslagare till börsinvesteraren.

John: Jag har en bevakningslista som jag lagt upp i högerspalten här på bloggen. Jag kommer även att sälja av Tricorona nu i Juni då de blir uppköpta. Detta gör att riskdelen i min portfölj blir mindre och kanske att jag vågar mig på att leta små utvecklingsintensiva bolag som känns intressanta. Det kan också bli så att jag fyller på i de bolag jag redan äger.

NCC är ett ett bolag som även jag tycker är intressant. Det är lågt värderat fundamentalt i jämförelse med många andra svenska bolag. Förväntningarna på aktien (p/s = 0,26) är ju också väldigt låga så frågan är om det kan bli uppgång? Jag är ganska osäker på ncc för tillfället.

Trevlig midsommar till dig också!