Entreprenörskap och sommarväder = problem ~ Mot miljonen

lördag 5 juni 2010

Entreprenörskap och sommarväder = problem

Det är svårt att kombinera fantastiskt väder med internetaktiviteter som bloggande och webbentreprenörskap. Jag gör ändå ett försök här att uppdatera lite aktiviteter som pågått i mitt internetliv de gångna veckorna.

Företaget
Det har minst sagt varit en utvecklingsintensiv period denna vår då vi har startat upp matematikvideo. Tre kurser, ett kontosystem och våra första betalande kunder har sakta men säkert kommit in. Vi har även hunnit med lite marknadsföring med AdWords som genererade få kunder men i avseendet ROI (return of investment) så var det en lyckad kampanj. Nu den senaste veckan har jag inte bara fått se årets studenter försvinna ut i livet på min egen skola utan också fått se kundflödet in minska markant. Det märks att terminen snart är slut och betygen är införda i betygsdokumenten.

Jag och min kollega hade ett möte för ett tag sedan då vi diskuterade fram hur vi nu skulle gå vidare med projektet. Det passar också bra att göra det nu när det inte stör kunderna särskilt mycket och vi har tid att jobba framåt. Några saker som planeras nu är en uppdatering kring design och erbjudande av fler betalningsmöjligheter och inte bara via epostfaktura. Det har egentligen varit ett väldigt bra och billigt sätt att börja på med automatgenererade epostfakturor men idag finns det egentligen ingen anledning att inte använda även kortbetalning och sms betalning. Om någon har några tips om bra kortbetalningsleverantörer/sms-betalningsleverantörer så får ni gärna kontakta mig då jag söker efter bästa/billigaste lösningen för oss!

Andra saker som vi också vill genomföra är en bättre koppling av tjänsten till smartphones och jag vill även komplettera de kurser som nu finns plus lägga upp matematik d/e. Men de sakerna kommer nog inte vara klara förrän slutet av året.

Försäkringar in my mind
Under veckan har jag annars gjort en ny sajt som heter Billiga försäkringar där jag vill kunna presentera information och guider hur man hittar eller jämför olika försäkringar så att någon kanske tom sänker sina försäkringskostnader. Den är ännu inte riktigt klar men ni som vill får gärna skänka en kommentar vad ni tycker, det är alltid trevligt att få lite feedback då man suttit själv och skrivit om något. Tanken med sajten är att i snar framtid kunna bygga in en jämförelsefunktion mellan olika försäkringar och försäkringsbolag men där är jag ännu inte.

En insikt som har poppat upp i huvudet under arbetet med detta är också att det finns ganska stora möjligheter att även sänka sina försäkringskostnader genom att bara känna till allt som ingår i ens hemförsäkring. Det finns tex ingen anledning att köpa extra reseskydd till semestern om man inte tänkt sig att utföra lite halvt livsfarliga sportaktiviteter och sådant. Det visste i alla fall inte jag innan.

Ut i solen
Nä, nu måste jag ut i solen så får man hoppas på lite sämre väder nästa vecka... ;-)

13 kommentarer:

J sa...

Läste att försäkringar var bland de bäst betalda sökorden på google. Knivhård konkurrens förstås, men om du lyckas är du made. =)

inte miljonär än sa...

J: Oj då, där ser man. Ja det blir nog inte lätt att slå sig fram där då. Men jag skall göra ett försök i alla fall så får vi se om jag kan få igång något bra...

Herr K sa...

Jag har ju som bekant även själv ett par försäkringssajter, men där är det inte mycket trafik, inte... :P Dock har jag inte fokuserat så mkt på att utveckla sajterna sedan de startades. Men det är som J skriver, ruggig konkurrens.

Men skam den som ger sig :)

inte miljonär än sa...

Herr K: Nä det verkar vara stentufft på området. Men med tiden kanske man kan få till något?

Herr K sa...

Säkerligen, men jag misstänker att man får vara väldigt målmedveten och veta precis vilka knep man ska ta till för att lyckas. Eller så lär man sig med tiden helt enkelt :)

Dock har jag märkt vilken otrolig skillnad det är att få trafik inom ett icke konkurrensutsatt område vs t ex försäkringar. Typiskt att man inte började vara aktiv med hemsidor för fem-tio år sedan... :P

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Herr K,

ser inte ut att vara allt för hård konkurrens för det du försöker optimera inom försäkringar.

Enligt "mina formler" + programvaror så kommer det egentligen inte upp några "varningslagg" för att det inte skulle vara värt att testa nichen ;)

Vem vet. Man kanske ska in och slåss där med ... :D

Tror valet av .info är ditt problem. Var länge sedan jag såg en .info-domän ranka högt i någon SERP ...

inte miljonär än sa...

- Herr K: Ja som sagt verkar det vara tufft att slå sig fram inom försäkringssajterna men med gemensam styrka kanske vi lyckas bägge två?

- Bli Rik: Får man fråga vilka programvaror det är du använder och på vilket sätt? Eller är det saker som du "säljer"?

Herr K sa...

Jag blir också nyfiken, bli Rik-mannen sitter inne med informationen vi amatörer suktar efter! ;-)

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

De programvaror jag använder är dessa:

http://www.bliekonomisktfri.se/go/samurai/

http://www.bliekonomisktfri.se/go/mnf/

Och förståss, Google KeywordTool OCH Google.se

Programvarorna är aldrig helt perfekta så jag kikar även manuellt efter vissa värden jag vill ha från Google KeywordTool och Google.se

Villaförsäkringar sa...

Ok, då testar vi på nischen försärkingar =)

Fanns en del riktigt bra domännamn kvar och nappa :D

/bli Rik & Ekonomiskt Fri

Herr K sa...

Haha, jag skulle aldrig sagt något :P

inte miljonär än sa...

Haha! Kul att se om du som är erfaren får upp den i serpen mycket snabbare än vi kan!

Delar du med dig av tipsen sedan?

:=)

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

:D

Nä, det handlar inte om att få upp den snabbt, utan att få upp den och hålla den där ...

I början gör jag inte speciellt mycket, men det gör att den blir indexerad ...