Drömmar, Livsmål, Frihet ~ Mot miljonen

söndag 27 juni 2010

Drömmar, Livsmål, Frihet

Jag har sovit. Jag har vilat.

Från elever i skolan och slutförande av rapporter som skall skickas in till chefer före semestern skall påbörjas. Jag har delvis struntat i bloggar, hemsidor, börskurser och allt socialt på nätet. Låtit tankarna vila mot kudden långt in på förmiddagen. Kastat ToDO listan trots att det finns massa bra grejer på den.

Igår satt jag, sambon tillsammans med några vänner på vår balkong och drack Cava. Käkade jordgubbar medan vår ena katt Cirkus försökte hitta bästa solplatsen på fönsterkarmen. I sådana stunder inser jag vad jag vill göra med livet och för första gången på länge förstår jag varför jag sliter på som jag gör. När jag är mitt i tunneln glömmer jag så lätt bort vad det är.

Jag har aldrig njutit av att vara sysslolös. Bara kolla på TV eller fika på stadens torg. Det är andra saker jag vill uppnå och helst inom en inte alltför avlägsen framtid. Jag tror det är friheten att ha tid. Tid till att utveckla det jag vill utveckla. Starta det jag vill starta. Kunna lära mig att göra databaser eller bara sitta och göra grymma hemsidor som jag själv skulle önska fanns. Men tidens frihet kräver också pengar i det marknadsekonomiska samhället.

Läste en artikel förra veckan om Maciek Drejak som utvecklat en framgångsrik app till Iphone och nu hade den ekonomiska friheten att utveckla precis det han ville. Det är ju dit jag vill nå.

Mannen vs Skulden
Hamnade på en riktigt trevlig amerikansk blogg när jag häromdagen googlade runt efter något (har glömt vad). Den heter Man vs Debt och handlar om Familjen Baker som sålde av allt de hade, försöker bli av med sin skuld och samtidigt har bestämt sig för att göra vad de älskar. Hela tiden. Kan vara värt ett besök om du har liknande tankar som mina här ovan.

Nu skall jag fortsätta kämpa på, göra grym mattehjälp, skriva om fundamental analys, billiga försäkringar osv.

Vill du samarbeta med mig? Kan vi hjälpas åt? Länka till varandra? Skicka ditt förslag till intemiljonar@gmail.com!

6 kommentarer:

Herr K sa...

Visst är det så att den ultimata friheten är att kunna göra vad man vill :) Dock så krävs det ju oftast hårt jobb innan man når dit, alternativt att man sänker sin levnadsstandard till en låg (billig) nivå.

Men kämpa på, en vacker dag når du dit!

inte miljonär än sa...

Herr K, tackar, jag kämpar på och lär väl få fortsätta ett bra tag till...

Martin sa...

Tjenare!
Jag funderar också mycket på hur jag skall kunna bli rik och tjäna pengar. Har försökt med att jobba vanligt men har alldrig känt att det har varit min sak och framför allt så är jag för lat tror jag. Ha länge också funderat på att skriva en blogg hör ju hela tiden om hur alla som bloggar tjänar pengar hela tiden! Undrar är det så himla enkelt att tjäna pengar på en blogg? Vad är det dom som har en blogg tjänar pengar på? Får man tex 5 kr för varje person som går in ens blogg eller? Har varit ute på nätet och sökt på hur man kan tjäna pengar på blogg men det står bara massa om hur man ska få besökare och annan skit. Men jag skulle vilja ha några konkreta svar på hur man igentligen tjänar pengar på en blogg. Fungerar en blogg lika bra som en hemsida tex? Jag kan inget o hur man gör hemsidor så det lutar ju mer åt blogg hollet för min del tror jag då dem redan är en klar sida så att säga. Har också funderat mycket på vrf alla hemsidor som tipsar om hur man kan tjäna pengar på nätet berättar detta isf? Menar hadde jag nu haft en sådan super ide som man ibland stöter på om hur man tex kan tjäna 40.000kr i månaden online så hadde ju inte jag berättat det för någon annan :P ... Såg senast idag en sida som tipsa om ett system man kan använda för att vinna pengar på nätet. Metoden verkar facktisgt fungera och har själv funderat på att testa den men jag kunde inte låta bli att skriva till dom som hadde gort sidan då dom tigde om en donation för att dom hadde tipsat en om hur man kunde tjäna upp till 40.000 kr i månaden. Menar dom kan ju inte på fult alvar tro att någon sedan kommer att donera några pengar till dom :P... Eller är folk så dumma så att dom donerar pengar till dom fast att dom själva har sökt efter en metod att tjäna pengar? Låter ju fett korkat isf :P... Undrar om någon har testat metoden som dom visar på sidan http://www.tjanacash.se ? Dom har en video på sidan där man får se hur dom vinner 250 kr på 5 min men jag blir aningen skeptisk då jag åter en gång frågar mig varför delar dom med sig av en sådan bra ide att tjäna pengar på o dom redan tjänar pengar på den ??? Om du har testat metoden som dom har skrivit om kan du väll svara på detta inlägg och berätta om det funkade eller inte . Tack för en bra blogg också :)

inte miljonär än sa...

Hej Martin! Det var många frågor och tankar på en gång! Jag skall försöka svara så ärligt och rakt jag kan på de frågor jag tror du ställer och funderar på.

- För det första så finns det inga enkla sätt att tjäna pengar på en blogg. Det är inte bara att skriva lite och tro att man skall dra in en månadslön direkt. Det är hårt arbete, vilja och dessutom måste man älska att blogga om sitt valda ämne! Annars orkar man inte. Själv tjänar jag inga större summor på den här bloggen, det är endast lite symbolisk uppmuntran.

- Vad det gäller system och liknande som erbjuds till höger och vänster på nätet så har jag aldrig prövat något av dessa system. Vid första anblicken skulle jag kalla dessa system för pyramidspel men det är möjligt att det finns system som faktiskt fungerar och där upphovsmakarna vill hjälpa andra att göra bra grejer. Jag kan dock inte uttala med om det alls.

- Som slutkläm till detta svar skulle jag vilja påstå att det är hårt jobb som gäller om man vill nå framgång. Det är möjligt att man någon gång kan nå en passiv inkomst, men den kommer som en följd av hårt arbete och anpassning.

Wimsey sa...

Tips: Baker från Man vs Debt skriver också en del inlägg på Get Rich Slowly, den i min mening kanske bästa amerikanska privatekonomibloggen.

inte miljonär än sa...

Wimsey: Tackar för tipset, skall jag definitivt kolla in!