Bud på Tricorona och uppmärksamhet för Fortnox ~ Mot miljonen

onsdag 2 juni 2010

Bud på Tricorona och uppmärksamhet för Fortnox

Idag presenterades att Barclay genom sitt dotterbolag TAV vill köpa Tricorona AB för 1,13 miljarder sek. Är det ett bra eller dåligt bud månntro?

I alla tycker styrelsen i Tric, att budet som motsvarar 8 kronor per aktie, är intressant vilket de meddelade via ett pressmeddelande idag. Om styrelsen ställer sig bakom budet kanske det är så att även småspararna måste följa efter? Själv är jag glad att aktien i och med detta stiger, idag med över 40%. Och kanske det kommer ett motbud från andra intressenter som trissar upp kursen än mer?

Själv gjorde jag ju ett räkneexempel på Tric i ett inlägg i serien Vad är ett företag värt där följande lilla riktkursberäkning gjordes då utdelningen var 0,7 kronor per aktie:
Det finns alltså all möjlighet i världen att aktien, om fundamentan stämmer, att nå kursen 14 kronor/aktie. Så i det perspektivet är budet lågt. Men samtidigt är ju handeln med utsläppsrätter något osäker i framtiden. Jag frågade en kompis som jobbar inom miljösektorn för en vecka sedan om hon trodde att handeln med utsläppsrätter skulle finnas kvar i framtiden. Hon menade att det skulle det i någon form i alla fall. Jag ställer mig därför tveksam till budet men kommer förstås att läsa om vad alla andra aktieägare anser om budet.

Fortnox på placera
Idag släppte placera.nu en analys av Fortnox också där de ställde sig ganska positiva till företaget. Det var inte mycket nytt i den analysen om man följt företaget ett tag men lite kul att det fina företaget från småland uppmärksammas.

Läs också:
Tricorona och utsläppsrätterna

Opcon, Tricorona och Realty Income


3 kommentarer:

Jim sa...

Det första jag gjorde då jag såg budet på TRIC var att fråga mina närstående om någon av dem har Tricorona i sin ägo, för i så fall var det SÄLJ som gällde.

Jag kan hålla med om att Tricoronas aktiekurs i relation till utdelningen är låg, men beräkningen bygger ju på att direktavkastningen bibehålls, vilket marknaden uppenbarligen inte tror, och det är i slutändan marknaden som sätter priset, hur skevt priset än förefaller.

Därför resonerar jag som så, att 40% NU är en bra vinst, i relation till sannolikheten att på längre sikt erhålla en högra vinst, i vilken man då även måste prisa in tidsaspekten, alltså vad man under tiden istället hade kunnat göra med pengarna.

Min ledstjärna i aktiehandeln har de senaste åren alltmer blivit det som på ungdomssvenska brukar uttryckas så här: "vinst är vinst och cash är king". Bedömer jag att jag någon gång under en överskådlig framtid kommer att kunna köpa aktien till ett lägre pris än vad den i nuläget står i och chanserna för att den inom kort ska klättra vidare uppåt, är mindre sannolika, så säljer jag.

Inte direkt Buffets strategi, om man säger så :) Men å andra sidan har jag ingen strävan efter att bli enormt rik som 90-åring, hellre smårik som 50-åring :)

Jim sa...

Relevant vad gäller Tricorona är även tvångsinlösen. Om storägarna säger ja till budet, har småspararna inte så mycket att säga till om. Jag vet inte hur ägarbilden ser ut i Tricorona, men att skrapa ihop 90% lär inte bli något problem om man i en så volatil marknad som den vi har nu, lämnar 40 budpremie.

inte miljonär än sa...

Jim: Jag lutar nog åt sälj i den här affären för att satsa på lite andra mindre bolag som känns intressant. Tric var/är ett kort innehav (0,5-1år) för mig, men det känns inte som att det finns anledning att stressa säljet då det kanske kanske kan komma motbud. Har dock inte hört ngt alls om det i några forum och liknande...