Bankerna ser framåt - men de glömmer gärna misstagen? ~ Mot miljonen

tisdag 1 juni 2010

Bankerna ser framåt - men de glömmer gärna misstagen?

Jag spenderade lite TV-tid igår kväll med att kolla på uppdrag gransknings program om bankernas ledningar och deras agerande under och efter finanskrisen.

Det är såklart en starkt vinklad dokumentär från uppdrag granskning som aldrig lyckas få kontakt med de som de vill per telefon och därmed skapar en bild där de skyldigförklaras. Det kan inte vara lätt att ha Janne Josefsson & Co ringandes på dörren där de kräver förklaringar på sådant som inte alltid är lättförklarat. Men ändå uppskattar jag att de tar upp just detta ämne. Jag är starkt kritisk mot hur man som bankledning får så pass hög utdelning (i form av lön och bonus) för att ta höga risker med småspararnas pengar. Dessutom har de vett att ta ut helt oproportionerliga avgifter för deras smått galna risktagande. Det visar sig också i dokumentären att de som varit ansvariga för kalabaliken i baltikum har sparkats - uppåt i företagen. Gör bort dig och få en bättre anställning gäller alltså i bankerna.

De vill se framåt och glömma - men varför?
Jag har alltid tänkt att man skall lära sig av sina misstag så att man inte gör om dem igen. Eller i alla fall lyckas lite bättre. Men här står Vd människor på löpande band och talar om att krisen till stor del är över och nu skall vi bara se framåt. Visserligen har inga ansvariga egentligen fått stå till svars för SEB´s och Swedbank´s katastrofaldåliga affärer i baltikum men vi glömmer sådant tråkigt nu och går vidare. Vi måste ju göra aktieägarna (inklusive dem själva) nöjda och peppa igång kursen lite. Man skulle vilja se lite mer ånger och reflektion på något vis.

Det finns mycket som bankerna kan göra bättre för deras kunder tycker jag (avgifter, service, ärlighet osv) istället för att de anställda skall koncentrera sig på hur de får så hög bonus som möjligt. Iofs har Nordea en reklamkampanj just nu där de som har en miljon kronor bland annat får en personlig bankman (wow! | ironi).

Tyvärr har inte dokumentären kommit upp på svtPlay ännu men den dyker nog snart upp!

Läs också:
Veckans länkar - bankbluffen igen
Bankbonus för SEB och Swedbank

6 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är de härligt med personlig bankman ! :)

Såg skylten:
"Vill du börja spara i fonder? Fråga om vårat fondutbud"


Man vill nästan spy när man hör dessa ord, varje person måste ju få hjälp med flera alternativ.

Inte bara "Lägg dina pengar här så lägger vi de i fonder, så får vi se hur de går."

inte miljonär än sa...

Nä jag tror problemet är att bankerna vill förenkla något som är relativt svårt och kräver att man sätter sig in ordentligt. Lösningen blir att ordna en personlig bankman som tar hand om den lilla ihopsparade summan och tjoffar in den på en usel fond. Så var det problemet löst. Bankerna tjänar enorma pengar på kundernas tillit/okunskap och jag blir bara mer och mer irriterad på detta....

J sa...

Bra skrivet, jag håller verkligen med. Det är nog ganska symptomatiskt för de flesta företag att detta sker i mer eller mindre omfattning, men sällan är det ju så tydligt som hos bankerna. Tyvärr det kapitalistiska myntets mörka baksida.

Jim sa...

Jag har själv inte sett dokumentären, men generellt sett är min uppfattning om banker ungefär den som återges, de tar ut höga avgifter, är duktiga på att belöna sig själva och vill inte ta ansvar för sina misstag.

Men å andra sidan kan man fundera på varför vi har bilden av att banker INTE ska agera så, det vill säga som vinstmaximerande företag i vilken bransch som helst. Personligen tror jag att det bottnar i dels den roll som banker historiskt sett har haft, dels den centrala roll de har i samhällsekonomin. I en blandekonomi som Sveriges har bankerna arbetat nära den politiska makten och nära det statliga maskineriet. Äldre personer i min närhet uttrycker sig ofta på så vis att man kan dra slutsatsen att de har bilden av en bank som någon sorts allmännyttig halvoffentlig institution som endast har kundernas bästa för ögonen. Att banken ska agera i egenintresse verkar för många vara en helt främmande tanke. Vid sidan av det gör bankernas centrala roll i en fungerande ekonomi förmodligen att vi kräver mer av dem än av andra företag, en bank ska vara ansvarsfull och stabil, tappar den sin trovärdighet raseras hela systemet med lånefinansierad företagsamhet.

Det tror jag är centrala anledningar till att vi ofta har denna diskussion. Med det sagt menar jag alltså inte att vi inte bör diskutera frågan, men precis som alla andra diskussioner mår den bäst om vi, vid sida av att söka syndabockar, även analyserar orsakerna till debatten och i möjligaste mån försöker nyansera och förklara

inte miljonär än sa...

J: Ja det finns mörka sidor hos banker som borde belysas mer!

Jim: Jag håller med i att det bör vara en nyanserad debatt om bankerna och framförallt tycker jag att media har en viktig roll att spela med informera allmänheten att bankerna nu är vinstmaximerande företag som självklart vill tjäna så mycket pengar som möjligt.

Problemet är, precis som du skriver, att de flesta bankkunder idag inte är tillräckligt medvetna om att det förhåller sig på detta vis och därmed överlåter alltför mycket tro på att "banken har rätt" och jag behöver inte tänka själv på min ekonomi....

Herr K sa...

Jag såg faktiskt programmet i fråga igår, och jag är inte särskilt förvånad om jag skall vara ärlig.

Jag håller med er i föregående kommentarer om bankernas sätt att agera, både med en och annan kris bakom sig och inför kunders situationer.

Tyvärr verkar bankkulturen blivit sådan att maximal vinst prioriteras framför riskminimering, och går chansningarna åt skogen får den enskilda människan och/eller staten betala.

Tacka vet jag de gamla sparbankernas filosofi...men den tiden är förbi.