Veckans länkar - Gigantiska vindkraftverk och thesis ~ Mot miljonen

söndag 2 maj 2010

Veckans länkar - Gigantiska vindkraftverk och thesis

Dags för lite länkar till läsarna denna, i göteborg, soldränkta söndag.

Eon och vindkraft - de små vindkraftsföretagens dilemma
I veckan invigdes Tysklands första havsbaserade vindkraftspark Alpha ventus som är byggt av EWE, Eon och Vattenfall. Detta läste jag i dagens GP och surfade runt en stund för att kolla in vad detta är. Det är svårt att få en uppfattning om hur stora dessa vindkraftverk är men följande bild ger en bra uppfattning. Det jag slås av är ändå känslan att de små aktörerna på marknaden som vertical winds, Seabased och liknande företag kommer ha svårt att hänga med när dessa gigantiska företag pumpar in miljarder i utvecklingsprojekt. Kanske att man skall titta på att investera i Eon i framtiden?

Volativ vecka
Förra veckan bjöd börsen på rejäl volativitet i efterdyningarna av Greklandsbekymmer och företag som delar ut. Det skall bli spännande att se hur det utvecklar sig. Finanskvinnan tipsade i alla fall om finansbloggs bild hur länge börsuppgångar varar vilket antyder att vi har en bra bit kvar till toppen. Drömscenariot hade ändå varit en liten nedgång nu för att man skall kunna köpa på sig mer lite billigare.


Bli bättre på att tjäna pengar på Affilliate
Jag har den senaste tiden intresserat mig för att bredda mina sajter en aning och försöka se om man kan tjäna pengar på svenska affiliateprogram från Tradedoubler, affilliator och liknande. För er som vill läsa mer om detta så publicerade Håkan på Spara & Placera en guide för ett tag sedan. I samband med detta har jag precis som Smart Privatekonomi kikat en aning på wordpress temat Thesis. Thesis kostar pengar (164 $ för webbutvecklarversionen) så då vill man verkligen känna att man får valuta för sin investering. Så jag satte upp en lokal server här på datorn och testar just nu runt för att se vad man kan göra med temat. Fortsättning följer helt enkelt.

Mina inlägg under veckan som gått:

Adwords - strategi för annonsnätverket
Is i magen eller Ilning i magen?
SCA - utdelning och dipp på rapport
Bye bye Nordea
Veckans länkar - aktiestinsen tipsar

Nu önskar jag alla ekonomi och företagsintresserade (och alla också) en trevlig söndag i vårsolen!
/Intemiljonären

3 kommentarer:

Herr K sa...

Även jag har bestämt mig för att bli bättre på affiliatemarknadsföring! I nuläget är mina inkomster via allt annat än AdSense i bästa fall blygsamma, så igår reggade jag därför två nya domäner. Nu ska det nischas!

Om du kommer på nåt smart ang. Thesis eller har några undringar är det bara att maila :)

inte miljonär än sa...

Nja har väl inte uppnått särskilt mycket ännu med thesis. Funderar fortfarande på om det är värt pengarna....

Herr K sa...

Mjadu, det är ju frågan det...summan är ju icke ansenlig, speciellt om man måste betala extra för varje sajt man skapar åt andra. Om man enbart seo-nördar åt sig själv kan det ju kaaanske vara värt det...