Tvärstopp på börsen ~ Mot miljonen

onsdag 5 maj 2010

Tvärstopp på börsen

Det har skrivits om rekyler, nedgångar och tvärstopp runt om på nyhetssajterna och även bloggarna hakar på.

Läs om grekernas bandage, domedagsprofetior, hur lång ska vi ned?, rekyler, dödsbränder, grekisk smitta osv. osv. Det finns ingen anledning för mig att beskriva mer om det utan jag tar an mitt högst personliga perspektiv på det hela.

Skall jag börja köpa nu eller vänta lite till? Det är ju det här jag har väntat på sedan i januari/februari. Det har känts som en bubbla enligt min mening de senaste två månaderna och jag börjar nu fingra på köpiknappen på Avanza. Kanske vänta lite till? Eller köpa på mig i omgångar? Det finns ingen mening att tro att just jag skulle ha sådan fingerkänsla att jag klarar av att köpa precis i dalgången utan extrem tur. Istället är det nog bättre att köpa in sig i önskeaktierna allteftersom det dalar neråt. För tillfället har jag ju med 73% likvid av alla mina värdepapperstillgångar så det är nog smartast att köpa in sig i omgångar för att minimera risken. Till slut skall vi ju upp en hel del till 2011-2012, det är jag rätt övertygad om. Nu gäller det att köpa så billigt som möjligt en tid framöver hoppas jag på. På önskelistan står i alla fall:
SSAB, Clas Ohlsson, Ratos, Mer SCA/Trelleborg bl.a.

Annars så skall denne bloggare upp till Stockholm imorgon och avsluta ett projekt jag har basat över under ett års tid inom en börsnoterad utbildningskoncern. Jag har lagt en massa energi i detta projekt så det skall bli oerhört skönt att avsluta det imorgon. Sedan börjar betygshetsen på skolan och därefter kommer något som kallas semester, men det känns långt dit ännu....

Läs också:
Nästa lågkonjunktur – det mörkaste molnet?
Börsveckan - Hispig Konjunkturbarometer?!
Passiva inkomster – så mycket har bloggens läsare

6 kommentarer:

J sa...

Man ska akta sig för att fånga en fallande kniv heter det ju, något jag själv försökt mig på fler gånger än vad som är roligt.

Hade jag legat så likvid som du hade jag väntat tills det vände uppåt igen. Visst, man kanske missar nån procent, men i gengäld slipper man grina när man köpt in sig på "botten" och allt faller 7% dagen efter (hände mig i måndags, bear el).

Ha det fint i den kungliga hufvudstaden. =)

inte miljonär än sa...

Hej J: Tack för bra feedback! Det var ett bra tips att tänka på, låta det nå botten för att fånga den stigande ballongen istället!

Herr K sa...

Tycker J har helt rätt :) Bättre att vänta tills det sakta börjat vända uppåt igen...vilket är lättare sagt än gjort!

Det känns gött att ligga likvid, för första gången på flera månader...

Herr K sa...

Just det ja: hälsa Knugen!

Jim sa...

Ja det verkar blodrött nu. Jag ligger likvid sen länge, valde i torsdags att ta en negativ position, men sålde den tyvärr redan måndag just innan stängning. Trodde inte att fallet skulle accelerera så här fort. Idag verkar det dessutom värre än tidigare, DJ just nu ner över 3%, har brutit flertalet stödnivåer. OMX har här på hemmaplan brutit både 1000 och 980-nivån, så det ser inte vidare muntert ut. Jag har börjat spana på intressanta investeringar, men det var ju det där med den där kniven...det är svårt veta om man ska köpa eller avvakta. Tänker i förstone på GETI på 150 kr, men även ORC och TRIC ser intressanta ut. Blir intressant att se vad OMX gör imorgon, kanske ska vi på lite sikt ända ner till stödet vid 920-nivån...inte mig emot :)

inte miljonär än sa...

Herr K: Jag tog en lunch med Knugen och han var lite nervös för börsen gick så däligt... ;-)

Jim: Ja det är så mörkt det kan bli och ändå gnuggar jag och min likvid händerna mot varandra.. ;-)