Se positivt i det negativa eller inte? ~ Mot miljonen

tisdag 25 maj 2010

Se positivt i det negativa eller inte?

Det är är blodrött på börsen och den fallande kniven skär väl sår även i den starkaste portfölj dessa dagar.

Själv hade jag tur på alla sätt och vis när jag av en händelse flyttade över mina pengar från Nordea till Avanza samma vecka som tzatzikin härsknade nere i Grekland. Men eftersom jag efter den första rejäla dippen lät min likvid på 70% minska till 35% och sedan, erfter ännu en dipp, till 15% så känns dagen nergång även i min portfölj. Det är inte utan tvekan jag undrar om min taktik att gå in fullt ut i samband med löning, skatteåterbäring och semesterersättning verkligen är rätt?

Jag tror ändå att när väl börsen har blivit lite mindre räddhågsen för negativa nyheter och om fundamentan ser bra ut i Q2 rapporterna så kommer det att gå snabbt, uppåt. Men det är ju bara vad lilla jag tror. I bevakningslistan ser i alla fall kurser och nyckeltal mycket lockande ut i nuläget.

Konjunktur - historien upprepar sig?
Jag tycker ju att det är fascinerande att titta på hur börsen har betett sig historiskt och för lite mer än en månad sedan publicerade jag ett diagram att konjunkturen låg i någon slags jämvikt, förutsatt att devisen att börsen stiger i snitt med 11% per år stämmer. Därefter publicerade jag en artikel där jag, något ovetenskapligt, menade att det inte är särskilt ovanligt med en mindre dipp i varje konjunkturuppgång. Jag är optimist i detta läge. Jag tror nog ändå att detta är ett bra köpläge även om vi säkert kommer att få några dippar till fram till sommaren. Men men, jag har haft fel förr, analytiker har haft fel förr, politiker har definitivt haft fel förr! Det är nog ingen som vet och tur är väl det....

Läs också:
Tvärstopp på börsen
Ekonomibloggosfären skriker köpläge, eller?

6 kommentarer:

Herr K sa...

Är det bara i Sverige det är konjunkturuppgång eller har jag missat något? :P

Herr K sa...

Vad jag menade med tidigare kommentar var att även om flera stora svenska bolag uppvisar starka siffror i nuläget, så kommer det nog vända för många om inte läget bättras ute i världen snart...

Å andra sidan kan det bli läge för expansion för dem som har stark kassa.

inte miljonär än sa...

Jo lilla Sverige är ju starkt beroende i export, ekonomiläge och allt av de stora länderna...

Men om fundamentan för företag både ute i vida världen och i Sverige ser bra ut i Q2 så tror jag att krisen relativt snabbt kan vara bortglömd. Nu har väl snart börsen räknat in oron för det framtida skuldberget nere i Europa...

Herr K sa...

Jag hoppas du har rätt. Det blir inte roligt den dagen Nordamerikas ekonomi kommer synas i sömmarna... är det några som är skuldsatta upp till öronen så är det dem, men de har å andra sidan lyxen att kunna trycka upp nya dollar vid behov :P

Herr K sa...

Förresten hoppas jag verkligen inte att krisen blir bortglömd, i såfall har ju inte världen lärt sig någonting denna gången heller! ;-)

J sa...

Svenska företag har starka finanser just nu sett till de senaste Q-rapporterna. Att börsen överreagerar på det här sättet ger i mina ögon ett bra köptillfälle.