Ny sajt om fundamental analys + nyckeltal ~ Mot miljonen

torsdag 13 maj 2010

Ny sajt om fundamental analys + nyckeltal

Jag lade för någon vecka upp en ny sajt med artiklar om fundamental analys och nyckeltal. Ett syfte med sajten var också att erbjuda ett enkelt sätt att sortera nyckeltal efter önskemål. Resultatet blev Aktiekunskap.nu.

Fundamental analys och aktiedata
Jag har själv varit mycket intresserad av att lära mig mer om den fundamentala analysen under våren och har publicerat 7 artiklar om nyckeltal. Dessa har utgjort grunden på aktiekunskap.nu tillsammans med en del artiklar jag skrivit om strategier i aktiehandel. Det känns ändå kul att samla dessa saker på ett ställe där de kan utvecklas vidare och bli bättre och mer lättåtkomliga än på en blogger-blogg.
Dessutom har jag filat på en mycket enkel nyckeltalssorterare under avdelningen aktiedata-nyckeltal. Man skall där kunna sortera aktierna på LargeCap efter lägst P/E, Lägst P/S, Lägst Kurs/EK, Direktavkastning och Beta. Funktionen är verkligen i sin linda så jag ber er att inte hysa för höga krav på den i nuläget. För att få till den har jag fått lära mig grunderna i Mysql (databaser) och programspråket php så den är lite skakig i nuläget. Dessutom verkar inte alla siffror vara helt korrekta. Så använd den under ansvar och eget ansvar! Jag hoppas ändå att funktionen kan utvecklas och hjälpa investerare med att hitta bra investeringar!

Lite teknisk kuriosa
Jag kan förstås inte låta bli att skriva lite om några webbtekniska saker som jag lärt mig under sajtens tillblivelse. Dels så är det första gången jag använt mig av det wordpress-temat som jag köpte för några veckor sedan som heter Thesis. Lärdomen av att vänja sig vid detta är att det erbjuder många och väl fungerande möjligheter att anpassa sajten. Framförallt är det möjligheten att kunna skriva egen css och php-kod utan att börja gräva runt i den befintliga koden (jag skulle säkerligen har pajat sajten massor av gånger då).

Dessutom har jag för första gången byggt en egen databas och kopplat denna till sajten vilket har varit en riktigt kul lärdom. Detta öppnar för att i framtiden kunna bygga något mer avancerade applikationer och det öppnar friheten för att utföra bra tjänster. Nu är ju inte denna databas avancerad på något vis och den fungerar bara hjälpligt. Men det går nog att förbättra allteftersom.

Om någon vill byta länkar med sajten så är ni också välkomna att kontakta mig på intemiljonar [at] gmail.com!

9 kommentarer:

J sa...

En föredömlig sida! Hör av mig med lite tankar kring länkbyte =)

inte miljonär än sa...

trevligt!

karl89 sa...

gillar den otroligt mkt!

har letat efter ett ställe där det e lätt att hitta betydelser och jämförelser och den e riktigt bra!

kommer definitivt länka till den sidan =)

inte miljonär än sa...

Tjena Karl89! Skitkul att du gillar sidan! Och en länk tackar och bockar jag för ;-)

Herr K sa...

Mycket ambitiöst och bra! Den tror jag du kan komma långt med :) Kvalitésajt helt enkelt.

Jag har för övrigt länkat till Aktiekunskap enligt vad vi kom överens om ;-)

john sa...

Riktigt bra sida med all grundinformation som man behöver inom aktiekunskap.

Tack!

Mvh //Ekonomisk Trygghet

Ps.

inte miljonär än sa...

Herr K: Jag såg det, Kanon! Samma här.

John: Kul att du gillar sidan. Det stämmer nog att grunderna är klara nu. Jag skall dock vidareutveckla konceptet med lite mer avancerade former av nyckeltal så småningom.

40procent 20år sa...

Hej!

Snyggt och ambitiöst! Det kul att du har kommit igång med FA och nyckeltal :)!

Det mest imponerande är att du har börjat med (databas & Mysql )!

Keep Up The Good Work!

inte miljonär än sa...

4020: Tackar!