Ett år av bloggande kräver ett statement ~ Mot miljonen

onsdag 19 maj 2010

Ett år av bloggande kräver ett statement

Jag blev påmind genom att jag läste att ekonomisk trygghet skulle fira ettårsdag på sin blogg. Jag kom ju på att även jag numera har varit ekonomibloggare i ett år.

Tänkte därför fira mig själv och mina läsare lite granna denna ettårsdag. Klia er och mig själv på ryggen och gotta in sig i lite självsmicker. Det kan man väl vara värd på sin ettårsdag, särskilt när börsen går som den gör. ;-) Jag delar in detta ryggkliande i två delar. Ni och Jag:

Under detta år har Ni läsare gjort följande:
  • Ni har skrivit 1348 kommentarer – fantastiskt!
  • Ni har förgyllt mitt liv genom att dela med er av er kunskap till mig!
  • Ni har besökt bloggen och gjort att jag varit motiverad att fortsätta.
  • Ni har svarat på enkäter (av varierande kvalitet) och bidragit till min och andras medvetenhet kring bra investeringar och entreprenörskap.
  • Ni har mailat idéer och förslag och gjort livet lite svårare men ack så mycket mer utmanande, tack!

För mig (Jag) personligen har denna blogg betytt oväntat mycket. Framförallt i och med att jag vågat ta helt nya steg i mitt liv som jag aldrig hade gjort annars. På listan över saker jag gjort detta år till direkt följd av denna blogg läggs följande:
  • Jag har skrivit 419 inlägg (av varierande kvalitet)
  • Jag investerar numera övervägande i aktier istället för fonder. Jag känner mig trygg med detta på ett helt annat sätt.
  • Jag har blivit långt mer motiverad att spara ordentligt varje månad vilket gjort att jag gått från att totalt sett ha en balansräkning på minus till ordentligt plus.
  • Jag har på allvar börjat lära mig om fundamental analys och att göra ordentliga aktieanalyser även om mycket återstår på denna väg.
  • Jag har fått en massa trevliga kontakter med drivna och engagerade människor!
  • Jag har lärt mig html
  • Jag har lärt mig css och en gnutta php+databashantering.
  • Jag har startat upp 6 olika sajter som numera på månatlig basis ger extra inkomster.
  • Jag har startat upp en enskild firma, lärt mig bokföring, pyttelite marknadsföring och kundhantering. Idag har företaget intäkter på nästan 5000 kr per månad vilket i min lilla värld är en framgång trots att det inte blir så mycket kvar efter egenavgifter och skatt.
Så hur ser framtiden ut för denna blogg?
Målet med denna blogg kvarstår ju fortfarande. Att nå en miljon kronor i eget kapital är ju fortfarande en dröm så jag tänker nog fortsätta att blogga ett (ganska) långt tag till. Det är långt kvar till målet.

Däremot har ju mitt intresse för entreprenörskap och marknadsföring kanske vuxit sig utanför denna bloggs tema och eventuellt startar jag så småningom en kompletterande blogg för detta ändåmål och låter aktierna få dominera här. Jag vet inte ännu. Jag skall fundera lite till på det.

Men som jag skrivit många gånger tidigare så vill jag verkligen tacka alla som läser och kommenterar denna blogg. Det är ganska häftigt faktiskt att få vara del av ett levande och hela tiden växande kollektiv av finansintresserade människor! /Intemiljonären

8 kommentarer:

nonhosonno sa...

Grattis på ettårs dagen :) Tummen upp!

Anonym sa...

Då får man gratulera, bra jobbat!

Mvh - Niklas

J sa...

Häftigt vad som kan hända på ett år! Och det här är ju bara början, que no? =)

inte miljonär än sa...

Nonhonsonno & Niklas: Tackar!

J: Jo det är en skön känsla att se vad som kan åstadkommas på ett år bara man bestämmer sig, är öppen för att lära nytt och genomför sina planer. Nä, det är ju inte slut ännu med planerna. En startup är ju ganska energikrävande så jag måste nog vila lite över sommaren bara och sedan full fart framåt/uppåt igen...

Herr K sa...

Nu är jag lite sen att läsa inlägget, men grattis på ettårsdagen! Glöm inte heller att du inspirerat andra, moi, att börja blogga också! ;-)

Det är galet hur mycket man kan lära sig genom att få kontakt med nya människor, samt vilka riktningar livet kan ta. Jag antar förresten att du kanske är intresserad av lite länkbyten, jag har ju inte sett dina andra sajter. Hör av dig och grattis igen!

inte miljonär än sa...

Tackar Herr K!

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Grattis! Kör hårt!

inte miljonär än sa...

Magnus: tackar - lovar att jag kör stenhårt! ;-)