Investerar mot Semipassiva inkomster ~ Mot miljonen

tisdag 4 maj 2010

Investerar mot Semipassiva inkomster

Eftersom jag är rastlös av naturen och inte klarar av att ta det lite lugnt har jag nu startat en ny sajt om fundamental analys.

Jag vet inte om nätet behöver ännu en sajt om aktier egentligen men eftersom jag skrivit en del om aktievärdering och fundamental analys i serien ”Vad är ett företag värt” så kändes det kul att ägna en hel sajt till detta. Jag har fortfarande ett ganska stort sug att lära mig mer om detta område så det känns kul att ha en sajt att publicera sakerna på förutom här på bloggen. Sajten är för tillfället väääääldigt beta så jag skall ge den lite designpiffning innan jag presenterar den här på bloggen.

Wordpress temat Thesis
Jag har de senaste dagarna suttit och testat ett wp-tema som heter Thesis där man betalar för en utvecklarlicens. Visserligen går det att hitta gratis wordpressteman som är riktigt bra men till slut blev jag, som många andra innan mig, helt såld på detta tema. Anledningarna till att jag gick igång på det är följande:
  • Det finns enkla kontroller för att sköta de flesta designinställningar utan att behöva ge sig in och grotta i stilmallen (css mallen).
  • Om man ändå vill göra egna css inställningar så är det enkelt då temat tillhandahåller in custom.css mall som är överordnad temats stilmall. Det fina med detta är att man kan ladda ner uppdateringar av temat utan att behöva göra om sina egna förändringar efteråt.
  • Temat innehåller ett gäng förinställda ”hooks” vilket innebär att man kan, om man vill, enkelt lägga till sina egna element vart man vill på sajten utan att behöva ändra i php koden särskilt mycket. Idén med hooks är mycket kraftfull och skapar stor friheten för den som vill anpassa sajten designmässigt.
  • Det är snabbt. Jag testade att lägga in temat på en av mina äldre sajter, som jag inte använder, och jag upplevde att sidan snabbades upp en hel del. Jag vet inte om det beror på att min förra mall var kass eller om Thesis gör så mycket men det var i alla fall en trevligt upplevelse.
Vad är då egentligen dåligt med temat?
Det kostar en del… Men som tur är ställde mitt företag, efter en monoton diskussion, upp och betalade det. Perfekt tyckte jag!

Läs också:
Sökmotoranpassa dina länkar - guide
Bygga sajt - liten SEO guide
Snygga ikoner till bloggen
Css mallar - gratis hemsidemallar
Hitta din font och installera den i Windows

2 kommentarer:

Herr K sa...

Varsågod för tipset!

inte miljonär än sa...

Tackar Herr K!

Nu skall php scriptet för övrigt vara igång igen.. ;-)