Internetmarknadsföringen och frustration ~ Mot miljonen

lördag 8 maj 2010

Internetmarknadsföringen och frustration

På internet är det bara att sökmotoroptimera lite granna och sedan är biffen klar, eller?

Jag har nu i en månads tid jobbat på att inhämta kunskap om marknadsföring och slutsatsen är väl egentligen att marknadsföring på internet inte skiljer sig i principerna, endast metoderna, mot vanlig marknadsföring. Det handlar om att synas på rätt ställe, med rätt budskap och att ta hand om de kunder man redan har.
Det låter enkelt men med marknadsföring så är det enkla svårt, har jag upplevt. Det slår mig om och om igen i en kombination av frustration och j*;?% anamma. Jag har ingen aning om hur jag skall nå nya marknader. Viljan är det inget problem med. Den räcker och flödar rikligt över. Det är kunskapen som fattas. Inte teoretisk kunskap. Utan sådan där kunskap som sitter tyst i kroppen som visshet och erfarenhet. Enda sättet är att pröva sig fram men det är sjuuukt frustrerande.

En känsla som lockar till köp
Jag skulle hem från jobbet häromdagen med min buss här i Göteborg. Eftersom bussen inte gick på 20 minuter fick jag för mig att gå till nästa hållplats för att fördriva tiden. På vägen gick jag förbi en blomsteraffär.Nu är det så att jag verkligen kan uppskatta en bra blomsteraffär med trevligt utbud, öppen atmosfär och sådär syrefuktig luft som kan bildas när det är mycket plantor samlade på samma plats. Men jag fick aldrig en impuls eller lust att gå in i hos den här blomstermånglaren. Så jag började fundera på varför? En anledning som jag tror spelar roll är att affärem varken hade en öppen dörr och växter utanför dörren som jag ser att många blomsteraffärer med mycket kunder har. Det var också ganska mörkt inne i själva lokalen så jag gick aldrig in. Inga växter köptes.

Efteråt har jag funderat en hel del hur man för över dessa tankar på en ”butik på nätet”. Hur skapar man känslan på sin internetsajt lockar kunder till köp? Som visar det som är nödvändigt för att de som är i behov av tjänsten faktiskt lockas till köp? Som visar att om du köper vår tjänst så lyckas du med detta och skapar dessa möjligheter i ditt liv?

Vill du ha pengar eller uppfylla behov?
Frågan ställs av Eben Pagan som verkar vara någon slags marknadsföringsguru. Han får avsluta detta inlägg som någonstans handlar om frustrationen över att ha en tjänst som man tycker är rätt bra själv men inte hjärnkapaciteten att nå ut med sitt budskap på rätt sätt.


Läs också:
USP – Unique selling proposition
Företaget och Jag

Inga kommentarer: