Hejdlöst fullspäckad vecka och börstankar ~ Mot miljonen

torsdag 27 maj 2010

Hejdlöst fullspäckad vecka och börstankar

Klockan är 19.34 när jag skriver detta inlägg och det är första gången den här veckan jag har tid att sätt mig framför tangentbordet och knacka ner några rader.

Jag gillar att skriva i lugn och ro, blogga och fundera så det är tråkigt men ibland är det ju så att tiden knappt räcker till. Som lärare denna tid på året är man ganska eftertraktad och gymnasieeleverna yr som pollenfrön runt lärarrummet för att komplettera, lämna in och se till att betygen fylls på i dokumenten. Det blir en del sena kvällar. Om någon vecka blir det förstås lugnare och då ser jag fram emot att framförallt få fortsätta fundera vidare på fundamental analys, börsen och ekonomi i största allmänhet.

Annars är det förstås glädjande att se att vi verkar ha landat något i börsnedgången. Jag tror att de politiska besked om sparåtgärder i Grekland, Spanien, England och Portugal lugnar marknaden avsevärt. Rädslan för dessa länders eventuella ekonomiska pladask är nog i nuläget inräknad i kurserna. Lugnar sig oron och företagen kan visa fortsatt starka rapporter så tror jag att det kommer gå uppåt ganska snabbt. Det har i så fall varit köpläge en vecka tillbaka och är så fortfarande. Men svarta moln tornar ju upp sig österut i och för sig... Vi får se om golfexperten Kim Jong Il har några stenhårda järnsexor i beredskap.

Nu skall jag sätt mig och fundera på var jag skall placera den där lilla likviden tillsammans med månadssparandet...

Läs också:
Kapitalförsäkring: För- och nackdelar
Aktiekunskap.nu - fundamental analys
Att investera i Små Bolag

3 kommentarer:

Jim sa...

Ja oron verkar ha lugnat sig något, i vart fall för stunden. Precis som många förutspått kom vändningen mellan 920 och 930. I det längre perspektivet tror jag dock inte att vi är klara, dansen mellan 920 och 980 lär fortsätta, med några givna hållpunkter. I det längre perspektivet, kanske om man blickar mot slutet av sommaren, tror jag att vi även ska besöka 890 och kanske 870. Somliga snackar även om 750 på längre sikt. I så fall kommer jag nog både knacka spargrisen och sälja bilen; resan upp från en sådan nivå kan nog bli angenäm för den som tagit rätt positioner. Men å andra sidan, är vi nere på 750 så innebär det förmodligen att England presenterat en allvarligt menad svångremspolitik (till skillnad från fickpengarna dom pratar om nu), att Obama med hårdhandskarna tagit tag i dom gigantiska underskotten samt att Kina drabbats av inflation.

I dagsläget fortsätter jag att trada, har köpt, sålt och köpt BEF. Tyvärr kom en kalldusch i form av ett pressmeddelande som visar att BEF är i behov av pengar. Har även i omgångar köpt Getinge och Orc Software. Den senare är såld, med lite mindre vinst än jag ville, men iaf vinst. Getinge har jag kvar, fick inte riktigt det pris jag ville igår.

Men det är nog bara att fortsätta följa börsskådespelet och ta de chanser som ges, mer kan vi småsparare inte göra.

inte miljonär än sa...

Hej Jim! Det var ett tag sedan man fick njuta av dina långa kommentarer.. ;-)

Själv tror jag att så länge börsen/marknaden kan känna sig trygg med att sparåtgärderna i nämnda länder är tillräckliga och kan fungera så kommer eventuella uppgångar till stor del bero på att produktionen i storföretagen visar på återhämtning. Eftersom Q1 visade på sådana tecken så kan kanske kanske q2 innebära ett litet hopp uppåt igen. Men men, det är inte lätt att tolka marknaden och det gäller nog, som du skriver, att fånga de chanser till billigt köp som kommer ens väg.

Jim sa...

Ja det är längesen jag skrev något här nu...upplever att tiden inte riktigt räcker till, så tiden vid datorn är avsevärt kortare nu. Märker dessutom att den tid jag lägger på kvalitativ analys av vart börsen är på väg ständigt ökar, vilket känns bra eftersom min erfarenhet hittills är att i spåren av ökad kunskap följer ökad avkastning.

Vi verkar ha lite divergerande syn på börsens förutsättningar...och ser man bakåt så stämmer din mer optimistiska hållning bättre med vad som hänt vid svackor, det har oftast vänt ganska snabbt. Kanske hakar jag upp mig lite för mycket vid globala makroekonomiska förutsättningar, eller har överdriven rädsla för lånekarusellen, vilket jag inte alls håller för otroligt. I vilket fall som helst lär vi bli varse, det är bara hålla hårt i tangentbordet så länge och hänga med på resan :)