Entreprenörer måste gilla Monopol ~ Mot miljonen

lördag 22 maj 2010

Entreprenörer måste gilla Monopol

Jag läste det på en entreprenörsblogg en gång. Entreprenörer måste gilla monopol.

Själv spelade jag igår kväll Bamse-Memory mot några kompisars barn, två tjejer, 4 och 8 år gamla, och fick storstryk. Sedan körde vi Göteborgs-monopol (jag köpte saluhallen som den finsmakare jag är) och även där klådde åttaåringen mig....nästan. Så jag är väl antagligen ingen höjdarentreprenör.

Mitt i AdWordskampanj
Annars är jag mitt uppe i en adwordskampanj just nu och sitter och tittar på en massa siffror och omvandlingsstatistik. Vi pytsade in 1000 spänn i kampanjen och har enligt statistiken fått 3 omvandlingar och hittills betalat 109,52 kronor för detta. Detta innebär att varje ny kund kostat 36,51 kronor och intäkten är därmed 135-36,51=98,49 kronor per kund.

Jag vet inte om det är bra eller dåligt. I alla fall är det mycket lärorikt och jag är rätt övertygad om att man kan vidareutveckla sina adwordskunskaper ganska mycket och maximera intäkterna ju mer man lära sig vad som konverterar och inte. Det handlar nog både om att göra sidan tydligare och mer förtroendeingivande och att förbättra sökord, budgivning och inställningar.

En knäpp idé
Annars fick jag igår eftermiddag, trött efter lång vecka, en rätt knäpp idé som jag inte vet om jag skall göra något med än. Jag lånade en kamera och spelade in mig själv när jag löste en andragradsekvation något rörigt, eller jätterörigt. Helt fel dessutom. Vet inte om det kan bli kul eller bara konstigt och töntigt. Tanken med att göra det är att skapa lite extra liv på Youtube kanalen och facebook gruppen och förhoppningsvis skapa lite viralitet kring sajten. Måste fundera på det lite innan och kolla av med några så att det inte blir platt fall för hela idén.

För övrigt känns det som det är julhandel i mattebranchen för tillfället. Det är nationella prov och vi har fått en hel del nya kunder....

Läs också:
Webbsajter och SEO arbete
Bli rik på att blogga?!

6 kommentarer:

J sa...

Jag är inte överförtjust i monopol även om jag gärna spelar det. Jag tror att entreprenörer måste älska att vinna och se förluster som lärdomar.

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Din adwords kampanj är ju faktiskt lyckad. Du stoppar in 1 kr och får tillbaka 2,70 kr. Det du nu behöver göra är att skala upp din kampanj, att verkligen ta till vara på vilka sökord som konverterar, fimpa de sökord som får klick men inga konverteringar.

Frågan är om du redan köper all trafik som finns tillgänglig eller om det finns mer trafik att få?

Det kan också vara lite för tidigt att se vilka sökord som konverterar. Det bästa man kan göra i början av en kampanj är att buda överpriser, ha hög budget så man verkligen tar all trafik.

Varför? Du får snabbt reda på vilka sökord som är lönsamma, även fast dessa första testkörningar (2 - 3 dagar) går med förlust. När du har dina konverterande sökord fimpar du de sökord som INTE konverterar.

När du har dina konverterande sökord är det bara öka budgeten så du är helt säker på att du får all trafik som finns tillgänglig, för du vet redan att sökorden konverterar :D

Rik på aktier sa...

Brukar oftast vara en bra idé att utnyttja, som det så fint heter i media, sociala medier.

Oerhört viktigt att det blir pedagogiskt och inte alltför långt bara. Ser man en video där lösningen tar 15 minuter dör orken på direkten.

Men såklart även att det blir rätt också ;)

inte miljonär än sa...

J: Jag tror jag har svårt för monopol för att jag så sjukt gärna vill vinna och har svårt att ta en förlust... Det brukar aldrig bli särskilt vackert i sociala sammanhang...

Bli Rik: Kampanjen är ganska liten och skulle säkert kunna dubbleras i antalet sökord men jag har valt att börja i det lilla och se vad det ger och lära mig AdWords först. Självklart kommer vi att utöka sökorden så småningom men inte mer i år då det nog slut med försäljning för det här året snart (dvs sommarlov). Men jag tror nog att AdWords definitivt kan vara ett bra sätt att makrnadsföra vår sajt! Tack för dina kommentarer, det hjälper mycket!

Rik på aktier: Tanken är nog att göra korta och humoristiska saker kring matematik. Men är det inte roligt så kan det ju också bli platt fall och det är nog bara kontraproduktivt...

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Tror du missuppfatta vad jag menar med att skala upp kampanjen.

Det handlar inte om att hitta fler sökord, utan ta bort de sökord som inte konverterar (behålla de som konverterar) och därefter öka dagsbudgeten så du får alla klick du bara kan få, din statistik talar ju om för dig VILKA sökord som genererar vinst och vilka som är ren förlust.

OCH! det verkar just nu som du gör vinst UTAN att ha optimerat kampanjen med att plocka bort de sökord som bara genererar klick och inga sales. Vad skulle hända OM du endast använde de sökord som genererat sales? Då kanske varje ny kund "bara kostat" 15 kr i anskaffning.

Här som många gör fel med sina AdWords-kampanjer. De ligger kvar med sökord som enbart kostar pengar. Att optimera sina kampanjer innebär att plocka bort alla de sökord som INTE konverterar och gör en positiv ROI. När du gör positiv ROI på dina kampanjer så kan du "pyttsa in" hur mycket pengar som helst då du får tillbaka med råge, i ditt fall får du tillbaka 2,70 kr per spenderad 1 kr. Dvs, spendera 10 000 kr och få tillbaka 27 000 kr ... inte fy skam att ha en sådan ROI

inte miljonär än sa...

Bli RIk: Aha, nu fattar jag vad du menar även om jag nog måste köra kampanjen lite längre till för att kunna skala bort dåliga sökord. Men någon vecka till så skall jag nog kunna göra det!