Ekonomibloggosfären skriker köpläge, eller? ~ Mot miljonen

fredag 7 maj 2010

Ekonomibloggosfären skriker köpläge, eller?

Det är minst sagt mycket intressanta tider. Det rinner blod på börsen och ekonomibloggarna gnuggar händerna.

Det börjar förstås närma sig ett fantastiskt köpläge snart. De svenska företagen har i denna rapportperiod genomgående visat starka rapporter och kommer ut ur lågkonjunktur med slimmade organisationer och uppåtgående resultat. Samtidigt dyker ju börsen som aldrig förr (i alla fall inte sedan 1987) vilket ingen ekonomiintresserad lär ha undgått. Det är också intressant att notera att ekonomibloggare nu börjar prata om köpläge. Detta tänk stödjer även jag då jag tror att vi nu har en ingångsport att köpa aktier för alla som legat i depån med likvider (inklusive mig själv).

Hur mycket ska vi ner? En titt på historien
Jag har alltid tyckt att det varit intressant att kolla hur börsen har gått historiskt för att se om det finns lärdomar att dra av detta. Min egen, rätt ovetenskapliga, tolkning av historien är att de senaste två återhämtningarna vi varit med om alltid innehållet minst en större sättning. Låt oss därför titta på ett diagram (statistik ljuger ju aldrig!). klicka för större bild.

Utifrån historien noterar jag att de sättningar jag själv kan se har varat en ganska kort period och inneburit en minskning med ungefär 50 enheter. I vårt fall skulle detta innebära att börsen skulle dippa från cirka 335 till 280. Idag slutade börsen på 296 så vi är inte ifrån en sådan botten. Nu vet jag att många som läser denna blogg investerar långsiktigt och med utdelningar i fokus och därmed i väldigt liten utsträckning berörs av mindre dippar i konjunkturerna. Jag håller med i detta resonemang även om mina omständigheter är sådana att jag nu ligger till stora delar likvid och planerar för inköp.

Så min egen slutsats är att det nu faktiskt är köpläge, även om jag tänker vänta ett tag till. Jag tror att vi skall ner lite till innan vi bottnar.

Läs också:
Fondsparande – Köp och sälj efter konjunkturerna
Snålhet jag är nöjd över

2 kommentarer:

Jim sa...

Jag har köpt, 3 olika aktier har det blivit, ORC, BEF och Getinge. Var nog lite väl ivrig, men 2 av köpen är kortsiktiga och den tredje en mindre långsiktig post som inte påverkas så mycket av om det faller ytterligare litegrann. Jag tror att det blir en rätt duktig rekyl uppåt någon av dom närmsta dagarna, för så här fort vänds inte opinionen, allt för många är fortfarande villiga att ta risker för att det ska fortsätta i samma stil som de senaste dagarna. Däremot kan det fall mer på lite längre sikt.

inte miljonär än sa...

Hej Jim: Själv tror jag att det kommer att vara en nedåtgående trend tills den politiska samfälligheten har hunnit sammanträda och visa upp diverse olika "paket" och tryggheter. Då börjar det nog bli dags att lasta in igen. Men som vanligt. Det är ren spekulation...