Adwords - strategi för annonsnätverket ~ Mot miljonen

lördag 1 maj 2010

Adwords - strategi för annonsnätverket

Det är nu tid att mina första bambi-liknande steg framåt för aktivt söka upp nya kunder. Det första steget blir Adwords.

För er som inte vet vad AdWords är så kan jag berätta att det är Gooogle´s annonsnätverk som sprider företagens reklambudskap genom partnernätverket Adsense och att din annans syns när folk söker på de ord som just ditt företag vill synas på. Det är ett bra sätt att för relativt små marknadsföringssummor nå ut till riktade grupper människor som kan bli kunder. Man behöver nämligen bara betala för antalet klick som annonsen genererar, inte antalet visningar. Jag har ägnat en hel del tid till att försöka förstå vad som ger bra ROI (return of investment) och här är de saker jag skall försöka genomföra. Feedback och tankar från er läsare tas förstås tacksamt emot.
1. Annonserna skall visas söndag-onsdag
Istället för att visa mina annonser dygnet runt alla dagar i veckan skall jag sikta in mig på de dagar och tidpunkter som jag märker att det finns störst intresse för tjänsten. Vi har de månader som vi funnits märkt att de flesta konton köps söndag till onsdag där onsdagar är den absolut bästa dagen. Den här veckan har vi hittills sålt 10 konton, varav merparten var på måndagen och onsdagen. Därför skall jag försöka bygga vidare på den trenden och försöka maximera intäkterna de dagarna, samtidigt som annonsutgifterna minskar de andra dagarna. Det finns heller ingen anledning att visa annonserna på nätterna så jag skall även tidsinställa dem.

2. Omvandlingsspårning
AdWords innehåller också en möjlighet att mäta sin ROI någorlunda exakt från annonsklicket till eventuellt köp. Detta gör man genom att placera kod cookies på sajten som spårar hur kunden beter sig på sajten. Man kan då även se var kunden försvinner bort (avvisningsfrekvens) från sajten och fundera på om det finns delar som behöver förändras på sajten eller i kampanjen. Det är ju också oerhört intressant att kunna mäta hur mycket intäkter varje investerad krona i annonsering genererar. Om man kan nå en omvandlingsfrekvens på 10% så tror jag att man gör en mycket lyckad kampanj. I siffror för vår del skulle i så fall 100 satsade kronor där man betalar 1 krona per klick generera 10 kunder och en intäkt på 1350 kronor. Men det kan nog vara önsketänkande också. Smärtgränsen går vid cirka 1% i omvandlingsfrekvens då vi i så fall skulle gå jämt upp i kampanjen.

3. Flera smala kampanjer istället för en bred
Istället för att försöka göra en "killer" kampanj som riktar sig till alla skall jag göra flera smala och riktade annonsgrupper för att så bra som möjligt kunna rikta in budskapet. Därför filar jag just nu på kampanjer med följande arbetsnamn:
- Derivatakampanjen
- Matte B/C på distans
- Algebrakampanjen
- Matte B/C hjälp

Det är sammanlagt sex olika kampanjer som alla skall synas på olika sökord. I nuläget tänker jag inte rikta in mig på Matte A då jag tror att många klarar denna kurs utan mer hjälp. Däremot köper en del kunder även Matte A som komplement till B och C så förhoppningsvis kommer de kunderna på köpet. Men man får se hur det hela fortlöper.

Till att börja med kommer jag att sätta in 1000 kronor i denna kampanj så får vi se hur länge de räcker och vad det ger. Det kommer säkerligen krävas en del anpassning under tiden som kampanjen pågår! Så, det är denna strategi jag planerar, kommentarer mottages tacksamt på denna strategi!

Läs också:
Det är ett under att någon köper nått
USP – Unique selling proposition

6 kommentarer:

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Vad kul att du har kommit igång ordentligt med ditt projekt!

inte miljonär än sa...

Magnus: Ja det är kul att det rör sig så sakteliga framåt...

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

AdWords har många roliga funktioner, t ex omvandlingsspårning (viktig) men det bästa och absolut viktigaste funktionen: SPLIT TESTING, både A/B split-testing och en mer avancerad split-testing finns i systemet.

På tal om konverteringar till kund så får du 10 % är du ljusår före många proffs på området.

En normal webbshop har som regel mellan 1 - 2% i konverteringar (sälj), en riktigt bra utformad säljsida, som split-testats, endast bud på "guldorden" (keywordtracking > conversion) så kan man lyckas med >10% konvertering på sälj.

Kör du "lead generation" i dina AdWords-kampanjer, där du lägger upp intresserade i en epostlista med en follow-up sekvens så kan du göra än mer sälj än en direkt "försäljningskampanj" på AdWords.

Bästa AdWords-kursen

inte miljonär än sa...

Bli rik: Jag inser att 10% är en drömgräns. Men det är trevligt att drömma.. ;-)

Däremot skulle jag verkligen vilja nå upp mot 3% i konverteringar men det kanske också blir svårt?

Vad det gäller split testing så hade jag ingen koll på att det fanns och vad det är så det blir till att fortsätta utbilda mig i AdWords....

Herr K sa...

AdWords kanske är som Photoshop? Lätt att lära sig men tar en livstid att bemästra =)

J sa...

Många bra tips och idéer, tackar för det =)