Veckans länkar - aktiestinsen tipsar ~ Mot miljonen

söndag 25 april 2010

Veckans länkar - aktiestinsen tipsar

Veckan är slut och därmed är det hög tid att sammanfatta ett antal spännande saker.

Aktiestinsen - "Det är ju så lätt så det är inte klokt"
Fundamentalanalysbloggen tipsade om en intervju med Aktiestinsen där han delar med sig av några tips och berättar om sitt eget liv. Jag gillade citatet ”det faller för smålänningarna för de vill köpa billigt och stiger för stockholmarna för de vill köpa dyrt, det är ju så enkelt det här så det är inte klokt”. Jag passade i alla fall på att skriva ner några av de tips som Israelsson delade med sig av när han tittar på att köpa en aktie:
  • Utdelningen, han vill ha en direktavkastning 4-5%.
  • Tittar på vinsten per aktie, prognosen skall vara vinsten skall stiga hela tiden.
  • Han tycker ett P/E 5-15 är viktigt
  • Kursen på egna kapitalet. Vill ha ”rabatt”. Detta förstod jag inte exakt vad han menade med? Substansvärdet? P/S? Någon som vet?
  • Kassaflödet, ett bra kassaflöde gör att företaget kan köpa andra företag eller ha extra utdelningar.
  • Några konkreta aktietips: ABB, Alfa Laval, Atlas copco. "för att de säljer till Kina och Indien som är framtidens marknad.
  • Realvärden: SCA (skog kommer att bli en bristvara), Skanska (bygger over hela världen).
Analys av Clas Ohlson
Jag har själv tidigare skrivit om min önskan att köpa aktier i Clas Ohlson men jag avvaktar tills det blir lite billigare. Nu har även 4020.se gjort en bra analys av företaget.
Läs: Clas Ohlson - knappast någon gubbaktie

Göra reklam på Facebook?
Jag har själv börjat titta på att göra reklam på facebook men har strandat vid den lilla bilden som skall läggas upp under title och över brödtexten. Jag måste läsa mer helt enkelt. Jag började att läsa lite på Grafix studios guide men har inte kommit så långt än. Lägger in den första bilden här vid sidan så kan ni antingen skratta rått eller ge mig lite grymma tips på vägen!

Om han/hon kan så kan du också!

Tänkte avsluta med en spetsig bootsspark åt Jantelagen och känna mig allmänt imponerad av alla bloggare där ute som sliter, kämpar och vågar testa nya vägar. J har skapat en webbshop för kopparmynt, Herr K har gjort x antal informationssidor och är på väg att bli webbutvecklare, 4020.se har skapat börsdata, Zed drömmer om eget investmentbolag, the list goes on and on... Om de kan så kan du också!

Mina inlägg under veckan:
Investera i koppar? Tre tips varför !
Nytt steg för företaget och nytt webbkonto
Raketer och omoderna mobiltelefoner
Soliditet – Vad är ett företag värt del 5
Veckans länkar - Psykologisk tradingkurva och Hello kitty

Trevlig söndag kväll önskas!!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, han vill ha kurs / EK som ligger nära ett, helst under. "Kan man köpa en krona för 80 öre säger det sig självt att det är en bra affär"

inte miljonär än sa...

Så han räknar ut aktiekurs/EK?

Anonym sa...

Han behöver inte räkna ut den, den brukar stå i vissa affärstidningars sidor.

Jim sa...

Aktiestinsen är onekligen en klassiker, och definitivt en läsvärd sådan. Han ligger oftast tung i konjukturbolag verkar det som, vilket inte är så konstigt om man ser till vilka kvalitéer han letar hos ett företag. Dessutom undviker han ju till största delen all rötägg om han följer sin strategi, eftersom dom ofta är nya, bygger på förhoppningar etc. Däremot kan han inte skydda sig mot konjunkturen, vilket visar sig om man ser till hans tracrecord - han har några riktigt dåliga år under sin "aktiekarriär" Summa summarum gör han förmodligen några procent bättre än börsen över en konjunkturcykel, men han tar även del av nedgångarna. Om han hade haft ytterligare en strategi att ta till, anpassad för negativ primärtrend, hade han förmodligen kunnat prestera ännu bättre, sett över en eller flera konjunkturcykler.

Själv är jag för tillfället som en kall fisk på börsen, har klivit ur allt utom två fonder, som åker till veckan. Volatiliteten har sedan drygt en vecka infunnit sig och den har en säregen förmåga att alltid dyka upp tillsammans med nedgångar.

J sa...

Du själv ger ju en redig känga åt jantelagen med matematikvideo, ej att förringa!

Herr K sa...

Jantelagen gör sig icke besvär i denna delen av bloggosfären!

inte miljonär än sa...

Jim: Bara under den lilla tid jag kollade på videon inser man att han verkar vara en rätt skön jordnära man som inte krånglar till det. Antagligen är det en av hans styrkor i långsiktigt investerande. Han gör det enkelt.

J,HerrK: Ja det är gött att sparka arsle på Jante