USP – Unique selling proposition ~ Mot miljonen

måndag 12 april 2010

USP – Unique selling proposition

Har du koll på USP:en? Jag fick denna fråga för några veckor sedan av en vän och något salongsberusad, som jag var vid tillfället, såg jag antagligen ut som ett rödmosigt frågetecken från planeten Mars. Du måste ju ha koll på USP:en! Det har jag inte.

Jag hade ingen aning om vad denne person menade men förstod att det hade något med marknadsföring att göra. Jag har nu förstått att ”alla” som på något vis är insatta i ämnet ”sprida en affärsidé” har koll på denna lilla suspekta förkortning. Dessa tre små bokstäver har också fått mig att inse att jag har lång väg att vandra i marknadsföringens bistra skola.

USP – unique selling proposition
Jag läser sporadiskt boken The small business marketing bible (Frey) som jag fått låna från en bloggkollega och mycket riktigt hittar man ganska tidigt I boken ett helt kapitel om USP. Så vad är egentligen en USP?

Definition av USP
  • Varje reklamkampanj måste ge ett förslag till konsumenten. Dvs ”Köp denna tjänst/produkt så kommer du få denna fördel/nytta”.
  • Förslaget måste vara unikt. Antingen är produkten/tjänst unik eller så skall den göra anspråk på något som inte görs någon annanstans.
  • Förslaget måste vara så starkt att det kan tilltala massor av människor som förhoppningsvis köper produkten/tjänsten.
Ett framgångsrikt exempel
I den ovan nämns ett konkret exempel på ett företag som har lyckats definiera och föra ut en USP på ett framgångsrikt vis, nämligen Dominos pizza (boken är amerikansk). Dominos Pizza gick ut med reklamkampanjen att "You get fresh, hot pizza delivered to your door in 30 minutes or less -- or it's free." Som i ett YouTube klipp jag tittade igenom där någon marknadsföringsguru sa att de säkerligen inte var de enda som kan leverera en pizza på 30 minuter men tydligen var de först att göra anspråk på det. Varken Pizza eller hemleverans är ju unikt, däremot var de först att våga lova att onyttigheten kommer hem inom 30 minuter, annars blir det pengarna tillbaka.

Det självklara är svårt att beskriva
Själv satte jag mig under mitt påsklov och försökte komma på lite snitsiga ”uspar” och visserligen lyckades jag haspla fram några oneliners som med kryckor kanske skulle kunna ta sig framåt. Men trots att jag själv skapat och utvecklat min egen tjänst så är det svårt att definiera vad det är som står ut. Det som är självklart och till synes enkelt är ju ibland svårt att sätta ord på. Däremot tror jag det kommer att vara ganska nyttigt att sätta sig in ordentligt i detta och utvecklas i processen. Det kommer nog bli bra till slut…

Läs också:
Mitt företag - Marknadsföringens dilemma
1,5 vecka med betaltjänst

8 kommentarer:

J sa...

Har alltid hört det som unique selling point, men kärt barn har väl många namn. =)
Hursom, är USPen bland det viktigaste som finns, och den förtjänar en rejäl utvärdering.

inte miljonär än sa...

Det är nog samma sak. Först skrev jag selling point men ändrade efter att ha läst en aning i boken...

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

USP, är en del, och många trycker på "varför du ska köpa". "Alla" gillar att köpa saker, men inte bli "påsålda".

Kan man hitta en USP utan att "sälja på" en produkt till kund, så får man bra respons.

Sedan beror det på vilken typ av marknadsföring du ska göra. Kan tänka mig att du mer ska gå mot en "Direct Response Marketing" för bästa resultat.

Du kan få ett par saker till att fundera på:

IFP = Irresistable Frontend Product

Dvs, något du kan använda som en "lead magnet", en gratis produkt eller en riktigt prisvärd produkt/gratis produkt

Det är sälj på "backend" du kommer tjäna mer pengar, speciellt om du bygger din lista (e-postlista) av "prospekts" och kunder (lättare sälja till en kund, ännu lättare att sälja till en nöjd kund).

Sedan finns "down-sell" och "up-sell", när man börjar få fler produkter i olika prisklasser att erbjuda.

Happy Studying =)

Herr K sa...

Det låter intressant, och som något jag kan tänka mig att lära mig framöver! Skall därför fortsätta följa bloggen och se vad du kommer fram till för nya erfarenheter :)

Tigerstyle sa...

Tycker att du är lite fel ute när det gäller USPar. Det viktiga är ju ingen oneliner. Det viktiga är ju att du vet vad som faktiskt är det som ska locka kunden till att köpa din produkt. Vad gör din tjänst bättre än konkurrenterna? Mervärde, kundnytta yadi yadi.

inte miljonär än sa...

Hej bli Fri & EK... (ditt namn är lååångt): Jag tänker nog koncentrera mig på uspen först och få den så väl genomarbetad och tydlig som möjligt. Tror att detta kommer att få mig mer medveten om vad det är jag gör och varför. Det kommer nog aldrig bli så att jag glättigt försöker "sälja på" folk min produkt utan mer försöka tydligt riktiga budskapet mot olika behov som kan uppfyllas med min tjänst.

IFP har jag aldrig hört talas om men jag kommer säkerligen till det också ;-) Det kommer att krävas en del utbildning i marknadsföring om det här skall bli riktigt bra... Tack för tipsen, alltid välkommet!

Tigerstyle: Meningen är nog inte att skapa en oneliner utan mer att tydliggöra behovet som just min tjänst kan uppfylla. Om det blir en, två eller flera meningar vet jag inte ännu..

Tigerstyle sa...

Jag tycker fortfarande du är fel ute. Det du vill lägga fokus på är att om du inte redan har det skapa så många USPar som möjligt för din tjänst. Hur du formulerar den eller inte är helt ointressant tycker jag. Däremot måste du fundera på det, inte för att formuleringen spelar någon roll utan för att kunna justera ditt erbjudande/tjänst så att det finns några USPar överhuvudtaget.

inte miljonär än sa...

Tigerstyle: Tror jag förstår hur du menar. Det här "marknadsföringstänket" är ganska så nytt för mig och jag lär mig hela tiden. Men sitter just nu och tänker på vilka uspar jag har... ;-)