Konjunkturen i jämvikt? ~ Mot miljonen

tisdag 13 april 2010

Konjunkturen i jämvikt?

Idag såg jag att konjunkturen from Mars månad prickar ganska exakt jämviktsläget om den gamla devisen stämmer att börsen historiskt alltid stiger med 11% per år.

Jag brukar nämligen roa mig med att titta på hur konjunkturen beter sig i mitt egenhändigt ihopknåpade ekonomiexcelark.
Bilden nedan innehåller dels stockholmsbörsens svängningar sedan 1990 samt konjunkturbarometerns värde sedan 1996 (det syns dåligt, hade mått bra av logaritmisk skala). Stödlinjerna ni ser är räta linjer med den exakta lutningen 1,11 - dvs en ökning med 11% per år. (klicka för större bild).


Som ni ser är konjunkturen i det läget att vi ganska exakt prickar jämviktsläget om devisen att börsen alltid stiger, på sikt, med 11% stämmer. Jag vill verkligen lägga in en varning för detta tänk då det är omöjligt att vet om vi kommer ha ständig tillväxt på samma vis som vi haft de senaste hundra åren. Men det är ändå intressant att ha i bakhuvudet när man gör sina långsiktiga investeringar. För mig själv så betyder detta några saker:
  • Jag slutar härmed att månadsspara i aktiefonder och lägger pengarna på hög i kapitalförsäkringen.
  • Jag börjar spana på räntefonder som troligtvis kommer att vara intressanta att spara i så småningom då styrräntan höjs
  • Jag letar aktier med låga värderingar alternativt bidar min tid.

8 kommentarer:

Zed's Dead sa...

Du bör öppna ett sparkonto där du lägger dina pengar på hög istället för i din kapitalförsäkring, detta av två anledningar.
1. Du får betala skatt även på kontanterna du har i din KF.
2. Ifall din bank går i konkurs så får du pengar motsvarande de aktier du har, däremot inte vad du har i kontanter på din KF. Även om det kan tyckas osannolikt så gick ju Lehmans i konkurs.

J sa...

Ingen dum tanke, tror på en sättning innan sommaren och har tagit ut allt som inte har med långsiktig utdelningsinvestering att göra.

Ekonomikoll sa...

Intressant angreppssätt. Dina tankar är samma som mina, även om jag inte har någon graf att backa upp min känsla med. Jag tror också att man ska vara lite försiktig med börsen framöver.
Synd bara att det ska vara så svårt om man ligger likvid :)

Herr K sa...

Själv har jag gått ur för längesedan, dock kan jag med facit i hand konstatera att det var för tidigt. Better safe than sorry...

Personligen väntar jag på ett bra läge att gå in i stabila utdelningsaktier.

inte miljonär än sa...

Zed: Vad det gäller skatten så är det väl så att skatten räknas ut ngn gång i mitten av december. Dvs det gör ingenting att ligga likvid i en KF under året så länge man håller koll på datumen kring årskiftet. Jag gjorde så i vintras och det fungerade fint.

Däremot så har du rätt i att jag nog borde flytta över pengarna till ett sparkonto istället. Även om jag tror att sannolikheten att Avanza går i konken är extreeemt liten.

inte miljonär än sa...

J: Jag har ju länge trott på en sättning under våren utan att se några större nergångar. Antar att det måste till lite räntehöjningar eller att rapporterna från Large Cap företagen är svagare än börsläget antagit....

inte miljonär än sa...

Ekonomikoll: Det är trist att vara likvid, jag håller med! ;-)

Herr K: Tycker det låter klokt att göra så. Det är ju inte värt att riskera för mycket om man som du letar jobb...

J sa...

Japp, antingen kommer det nu till rapportperioden (och ett par stora amerikaner har rapporterat rätt svaga siffror) eller till juli nån gång när räntan höjs. Den försiktige kan ju gå ur nu och hoppa in igen om rapporterna skulle vara fina.