Is i magen eller Ilning i magen? ~ Mot miljonen

torsdag 29 april 2010

Is i magen eller Ilning i magen?

Jag följer rapportperioden och greklandskrisen med spänning. Själv försöker jag hugga på aktier som jag gillar som nu dippar på dåliga nyheter och att utdelningarna dras.

Fyller på i portföljen

En aktie som fick en dipp från 102 till cirka 92 var SCA och den fyllde jag på lite granna. Om den skulle fortsätta neråt så har jag inga problem med att köpa lite till då detta är ett stabilt bolag som jag tror är bra att ha i sin portfölj. Men det är ändå några ilningar i magen som ger sig till känna då man försöker göra en så bra affär som möjligt. Det är ju alltid trevligt att komma in i spreaden så billigt som möjligt.

Lilla Fortnox rapporterade i veckan och ökar, för jag vet inte vilken gång i ordningen, omsättningen rejält. Den här gången med 80% vilket är ganska häftigt. Ändå så når de ännu inte resultat även om jag tror att det kommer så småningom det också. De är i nuläget ganska högt värderade (de gör ju ingen vinst!) och skulle priset på aktien gå ner mot 2,30 kronor (idag 2,60) så börjar jag nog fundera på att fylla på där också. Det är för övrigt väldigt trevligt att följa ett litet börsbolags äventyr och utveckling.

Vad händer annars då?
Annars så fortsätter jag att nästan lägga all övrig tid på att utarbeta strukturer och planer för marknadsföringen av matematikvideo.se. Det är en ganska lång process, för mig, att känna att jag når fram till vettiga uspar, affischer och reklamkampanjer. Sitter och vrider och vänder på ord och budskap och det där självklara har haft svårt att infinna sig. Nu har jag vilket fall som helst stannat ett tag för vi skall uppdatera sajten med lite nödvändiga ingredienser för att göra så bra adwordskampanjer som möjligt. AdWords får bli det första steget mot förverkligandet av marknadsplanen. Sedan så tänkte jag göra en affischkampanj här i göteborg (business is local?!) för att därefter utröna möjligheter på facebook. Spännande är det i alla fall.

Läs också:
Börsveckan - Hispig Konjunkturbarometer?!
Jämviktspendling för den långsiktige?
Jag vill inte vinna en miljon på Lotto

2 kommentarer:

Jim sa...

Dippar lär komma...vi befinner oss fortfarande över 1050-nivån, alltså inte så långt från toppen. Många mindre bolag har redan fallit en del, men dom indextunga stretar emot. Jag har legat väldigt likvid väldigt länge nu, men tog en första negativ position i torsdags eftermiddag i Xact Bear x2. Tror att man ska hålla koll på nivåer ända ner till 980, i förlängningen kanske ända ner till 920.

inte miljonär än sa...

Jag funderar också på hur långt upp eller ner vi kommer att gå i närtid. Tittar ju på en hel del aktier för inköp i nuläget och framförallt är det stora cykliska bolag jag vill haka på och följa under 1-2 år. Men är riktigt osäker på om vi får större eller mindre dippar på vår väg uppåt....

Just nu bevakar jag SSAB, Clas O, Ratos och några till