Investera i koppar? Tre tips varför ! ~ Mot miljonen

lördag 24 april 2010

Investera i koppar? Tre tips varför !

Det finns en anledning till varför tjyvar vågar sig på att sno elledningar från spårvägarna här i Göteborg - det är värdefull koppar i dem!

Även konstnärer blir då och då bestulna på sina skulpturer, gjorda av koppar och frågan är varför man gör så? Jo, anledningen till detta är att det finns ett värde i koppar idag. Precis på samma sätt som det finns ett värde i silver och guld. Min bloggkollega J har därför startat upp en nätbutik där han säljer koppar och eftersom jag både gillar bra investeringar och vill stötta affärsidén så är jag även affiliate till Koppargruvan.se. Men innan jag slänger mig med för mycket redaktionell reklam vill jag ge tre tips varför man ska investera i koppar:

  1. Det är billigare än silver och guld men har ändå ett reellt värde: Koppar är billigare än silver och guld och är det är därmed lättare att bygga upp en samling, även för nybörjaren. Det har ändå samma reala värde som andra ädelmetaller.
  2. När börsen faller står kopparn stark: Att investera i värdepapper är, enligt min mening, både bra och kan vara lönsamt. Men det finns också goda anledningar att spara i reala värden som skog, ädelmetaller eller bostäder som på lång sikt ger dig ett bra och tryggt komplement till aktier och fonder. Om värdepappershandeln sviktar kommer ändå koppar att behålla sitt metallvärde även om kopparpriset kan gå upp och ned.
  3. Det är vackert: Kopparmynt och koppartackor är enligt min mening minst lika vackra som guldmynt eller silvermynt. Se bara på det här kopparmyntet från Falu koppargruva som finns att köpa i koppargruvans webbshop:
Är du intresserad av att investera i koppar rekommenderas därför Koppargruvan.se och i samarbete koppargruvan kan jag även meddela att de som anger rabattkoden "miljon" vid registrering som kund får 3% rabatt vid sina tre första inköp!

5 kommentarer:

john sa...

Kör man Volvo investerar man i Koppar

Kör man Porsche investerar man i Silver

Kör man Ferrari investerar man i Guld

Enkel formula för vad man bör investera i =)

Mvh //Ekonomisk trygghet

Herr K sa...

Haha, rolig kommentar från John ovan =)

Roligt att vi numera är två som är affiliate! Får hoppas att vi kan bidra med ökade affärer åt J nu.

Dock vill jag bara påpeka att kopparpriset är stark kopplat till konjunkturläget. Koppar blir självklart aldrig värdelöst, men det fluktuerar ganska mkt beroende på efterfrågan, eller förväntad efterfrågan.

Själv ser jag det som ett givet inslag i min metallsamling. Det är trevligt med värden som går att ta på :)

Anonym sa...

Framförallt, och glöm inte det.

Det kommer att dröja JÄTTELÄNGE innan 1 kg koppar kostar 700:-/kg.

;-)

Jösses vilket lurendrejeri.

Chris sa...

Mycket intressant blogg, tills jag hittade den här posten.

Att rekommendera dina läsare att köpa importerad koppar med fraktkostnader, sannolikt tullpåslag samt momspåslag och vinstpåslag kan vara den sämsta rekommendationen någonsin.

Att köpa koppar med ovanstående omständigheter är en VÄLDIGT dålig idé och framförallt en väldigt dålig investering och jag vet vad jag talar om.

inte miljonär än sa...

Hej Chris!

Kul att du tycker bloggen är intressant! Hoppas du vill fortsätta följa den trots detta inlägg.. ;-)

Jag är ingen expert på Koppar/ädelmetaller men jag skall ändå försöka bemöta dina tankar om koppar.

- Vad det gäller kopparmynt och koppartackor så betalar man inte bara för själva metallvärdet utan också smältning, gjutning och prägling och i nuläget tror jag inte att det finns en svensk återförsäljare som gör detta (känner du till en sådan?)Om man vill ha något mer estetiskt tilltalande tackor, mynt och liknande så måste man importera detta och då kostar det såklart.

- Iofs kan man ju köpa koppargranulat eller kopparcertifikat/etf:er, vilket är billigare per kilo, men då försvinner väl själva grejen med att äga ett "riktigt föremål".

Om du har fler frågor eller funderingar kring detta kan du alltid slänga iväg ett mail till Jonas på Koppargruvan som är långt mer kunnig än mig på området!

/intemiljonären