Det är ett under att någon köper nått ~ Mot miljonen

lördag 17 april 2010

Det är ett under att någon köper nått

Jag har nu kommit till den punkten att jag börjat sälja abonnemang på sajten och därmed behöver fokusera på marknadsföring.

Visserligen är det några inspelningar till Matte A kvar som skall göras inom de närmaste veckorna men det känns som ett mindre hinder. Alla grafik/formler och sådant är klart så det som krävs är bara att jag sätter mig ner, trimmar igång rösten, och spelar in. Jag klarar inte av att spela in något under veckodagarna då stämbandsmusklerna har jobbat hårt under dagarna. Istället har jag fått spela in alla videos under helgerna. Grafikgrunderna görs nu under veckodagarna. I början försökte jag spela in under veckodagarna och det blir helt klart sämre resultat på alla vis av detta.

Att byta perspektiv – en förändring av attityden
Försäljningen på sajten är i nuläget, enligt min mening, helt ok. Det har varit 5 – 10 nya kunder i veckan den senaste tiden och det känns rätt ok med tanke på att den marknadsföring som görs i nuläget är via alla ni härliga medbloggare i ekonomibloggosfären. Däremot tror jag kanske inte att de flesta av mina potentiella kunder hittas på dessa typer av sajter tyvärr. Däremot ger det länkjuice till sajten och gör att fler hittar dit via sökmotorer!

När jag nu börjat läsa om marknadsföring så slår det mig om och om igen. Jag måste förändra mitt perspektiv, igen. Det är både spännande och oerhört frustrerande, igen. De texter/bilder som jag nu producerar är framförallt beskrivningar om vad vi gör. Det är inte särskilt tydligt vilka behov och problem som vi löser för kunden. Detta handlar framförallt om min kunskap och attityd som behöver utvecklas. Att flytta fokus från mig själv till kunden. Det kanske låter enkelt men för mig är det svårt. Det är ett nytt sätt att tänka. Egentligen är det ett under att någon köper något.

Marknadsplan och marknadsmedium
Jag har nu påbörjat att skriva en riktig marknadsplan för projektet för att fästa alla snurriga tankar på pränt. Det är skönt och nyttigt och det kommer att mynna ut i något gott, det är jag övertygad om. Just nu håller jag på och undersöker vilka marknadsmedium som finns och väga för- och nackdelar bland dessa. De jag bollar med just nu är följande:
AdWords
FaceBook
Reklambrev/mail skolor
Affiliateprogram
Reklam på sajter
Reklamaffischer

Vilka som är bäst och kan fungera för en sådan här typ av tjänst vet jag inte ännu. Vad tror ni? Var och hur tror ni man skall synas? Som vanligt tages alla tankar och idéer tacksamt emot!

Läs också:
USP – Unique selling proposition
Steg 3 klart för sajten!
En föraning om vingar som bär

5 kommentarer:

J sa...

Som sagt: skolor! Ut och lappa på anslagstavlor. Det kommer ta dig en dag, men kan du få in 20 nya kunder på det så har det ju lönat sig. Annars är det nog bra att köra mycket online då dina kunder ju måste ha en viss datavana för att kunna utnyttja tjänsten.

Det finns många företag som erbjuder hjälp inför exv högskoleprovet, kanske kan vara värt att kolla in möjligheterna till samarbete eller iaf länkbyte där?

Hör av dig så skickar jag lite fler marknadsföringsböcker ;)

inte miljonär än sa...

J: Jag har fullt upp med att ta till mig den första boken. Det är typ en ny insikt på varje sida som jag måste stanna upp och tänka på så det lär väl ta sin lilla tid innan jag är igenom den. Sedan hör jag säkert av mig!

Ja du har nog rätt att det bara är att ta tag i sin fysiska lathet, gräva fram cykeln ur förrådet, och bege sig ut på stadens gator, torg och skolor. Måste bara producera ett reklamblad/affisch först och där är jag förstås också novis....

Tack för all hjälp!

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

Eget affiliateprogram kan vara bra, tänk på skatterna. Har inte din affiliate F-/FA- skatt behöver du betala in deras skatt. Affiliatebolagen brukar ta 48% (om jag minns rätt) av provisionen och betala till skattemyndigheten.

Affiliateprogram är bra då det kan locka dina "elever" att marknadsföra till sina kompisar, som marknadsför till sina kompisar. Ger du hyffsat bra provision (25 - 50%) så inser de snabbt att de kan få kursen betald ifrån affiliateprovisionen.

Facebook. Tänk på att du ska starta en "Facebook Fan-page" och inte en grupp. En facebook-grupp har begränsningar vad gäller antal medlemmar (5K) medans en FAN-page kan ha hur många "fans" som helst.

Kanske mailutskick till skolor utanför ditt geografiska område kan löna sig. Skicka med en PDF av "annonsflyern" som de kan skriva ut och sätta upp, eller så ber du dina "elever" göra det åt dig ...

Finns det andra typer av forum som din målgrupp bevistar? Då bör du också bevista dem, vara behjälplig och alltid se till att en länk till din kurs finns i din signatur. Gerillamarknadsföring kallar jag det =)

inte miljonär än sa...

Bli fri: Jag har funderat lite fram och tillbaka på det här med affiliate marknadsföring och som du säger så har det fallit på att det blir lätt krångligt om partnern inte har eget företag. Men det är möjligt att man kan kontakta större sajter som drivs som företag och de kanske kan vara villiga.

Gerillamarknadsföring har jag inte provat ännu.. ;-) Tror du inte att det kan vara kontraproduktivt i längden?

Herr K sa...

Marknadsföring läste jag på den gamla goda tiden i gymnasiet (jag gick medieprogrammet), dvs för ungefär 10 år sen. Mycket har dock hänt sedan dess!
Jag minns att annonskampanjerna och materialet vi skapade uteslutande handlade om marknadsföring i tidningar, tv och radio. Internet var inte lika etablerat som annonskanal då (åtminstone inte bland mina lärare), men en del av kunskaperna sitter kvar och gäller generellt. Dock skulle jag antagligen behöva mig en ordentlig uppfräschare på området...