Bye bye Nordea ~ Mot miljonen

måndag 26 april 2010

Bye bye Nordea

Nu tar jag mitt pick och pack (fonder) och lämnar. Tyvärr har ni för höga avgifter så jag har ingen lust mer att vänta på att ni skall hänga med i racet.

Jag flyttar över mina (ganska små) tillgångar till en avgiftsfri kapitalförsäkring hos Avanza och betalar mer pengar till mig själv istället för er. Så nu skall jag inte gnälla mer på höga avgifter hos banken utan vända kappan efter vinden och segla vidare till billigare vatten. Det var på tiden det. Inga tårar av saknad kommer att fällas.

Tanken är helt enkelt att fortsätta att investera en del av mina tillgångar i fonder men det mesta i aktier som på lång sikt troligtvis ger mig bättre avkastning. Men nu får det vara slut med Nordea. För tillfället.

Företaget har jag ju redan lagt hos en annan bank där jag fick ett bättre avtal. Kommer storbanken gräma sig över en förlorad småkund? Troligtvis inte.

Läs också:
Aktieindexobligation - För- och nackdelar
Kapitalförsäkring: För- och nackdelar

9 kommentarer:

J sa...

Oj, vilken bank gav dig en bättre deal, och vad var den? Är inte helt nöjd med nordea privat men för företagskonton har jag ännu inte lyckats hitta något bättre.

I övrigt - bra initiativ. Att rösta med fötterna är ibland det enda de förstår.

inte miljonär än sa...

Företaget har jag hos Swedbank nu. Har en kontakt där vilket givetvis har hjälpt till vad det gäller avgifter och liknande.

Anonym sa...

Har man inte sitt fond och aktiesparande hos Avanza eller Nordnet idag får man faktiskt skylla sig själv. På några års sikt blir det rätt mycket avkastning man avstår till Nordea m fl.

MC sa...

Grattis,

du verkar vara "switched on" så för mig framstår det som otroligt att du kan ha haft Nordea.

Finns det även annat att städa ut? Du kanske är en av dem som betalar för VISA/Mastercard - om du har något kreditkort? Tjänsten som du får gratis hos många andra, utan att du behöver ha några andra förpliktelser...

inte miljonär än sa...

Anonym, MC: Jag har under några år haft den största delen av mina tillgångar (mest aktier) hos Avanza men det har dragit ut på tiden att föra över de där sista fonderna jag fått av far/morföräldrar och som jag haft länge. Men egentligen finns det inga logiska anledningar till att ha låtit det ligga kvar. bara känslomässiga.... Och känslor och pengar bör väl separeras egentligen

J sa...

Var hittar jag gratis VISA/Mastercard?

inte miljonär än sa...

J: Ingen aning... ;-)

Herr K sa...

Nordea har jag aldrig haft att göra med, men har varit och är kund i Swedbank sedan många år. De har åtminstone en bra internetbank jag är nöjd med, men har valt att flytta mina investeringar till Avanza i stället.

Bra gjort i alla fall! Bättre att byta och bli nöjd än stanna kvar och bli bitter på sin bank...

Curt sa...

> J sa...

> Var hittar jag gratis VISA/Mastercard?

Jag har ett hos gemoneybank.se.
Funkar bra.

Finns mera, kolla på www.compricer.se
Pengar
Betal & Kreditkort