Tack, men nej tack Opcon ~ Mot miljonen

måndag 29 mars 2010

Tack, men nej tack Opcon

Det kändes lätt att trycka på nej knappen idag till Opcons bud på Tricorona. Styrelsen gick ut med ett pressmeddelande med den allmänna rekomendationen till aktieägarna att tacka nej. 

I pressmeddelandet står följande rätt intressanta uttalande:
Då skälet för Opcons erbjudande tycks vara att utnyttja Tricoronas likvida medel och framtida kassaflöde i uppbyggnaden av Opcons Powerboxteknik, kan detta i praktiken ses som en nyemission i Opcon riktad till aktieägarna i Tricorona. Det förefaller mer rationellt ur ett finansiellt perspektiv att låta nuvarande och tillkommande aktieägare i Opcon själva finansiera denna verksamhet, än att i detta syfte dränera Tricoronas framgångsrika affärsmodell, säger Pär Ceder, styrelseordförande i Tricorona.

Det känns sunt av styrelsen att gå ut med detta såpass tydligt som jag tycker att man gör. Det känns aktieägarvänligt. Jag köpte ju Tricorona för den fina direktavkastningen och inte för att finansiera en förväntningsaktie som Opcon fortfarande är. Den varan har jag redan tillräckligt av i Fortnox (som för övrigt är i en nedåtgående trend).


Tydligen har beskedet från styrelsen mottagits positivt vilket har medfört att aktien har hoppat upp ett litet litet steg den senaste vecken. Vi får se om våren har mer goda ting i beredskap för aktien.

Läs också: 
Opcon vill köpa Tricorona - vad händer?
Jag och börsen

2 kommentarer:

Zed's Dead sa...

Jag tror inte att uppgången beror på styrelsens rekommendation, utan det är nog att Remium har storköpt aktier. Är uppe i dryga 1 miljon aktier på två dagar.

inte miljonär än sa...

Zed: Jag har ju egentligen ingen aning men det går ju att spekulera i att Remium har haft beslutet på "känn" och anat en ökning framåt?