Pappa staten och AP-fonderna ~ Mot miljonen

måndag 1 mars 2010

Pappa staten och AP-fonderna

Sjätte AP fonden är en av Pappa statens s.k. buffertfonder som syftar till att placera dina och mina pengar från inkomstpensionen. Den sjätte AP-fonden placerar kapital i små och medelstora bolag. Nu är den i ett litet litet blåsväder.

Sjätte AP-fonden har sedan starten 1996 vuxit (efter justering för inflation) med 3,1% per år. Idén är att alltså att investera i små och medelstora bolag. Det låter som en intressant kombination men nu verkar det som de har ställt till det för sig. Det är investeringen i bolaget Xeratech samtidigt som man ger bonus till de anställda som diskuteras.

Själv tycker jag det är ok att en del av våra pensionspengar även investeras i mindre och medelstora bolag och att inte allt ligger i supertrygga och händelselösa fonder. Att man inte lyckas med alla investeringar kan jag förstå. Att man delar ut till de anställda i tuffa tider tycker jag fortfarande är lite svårt att förhålla mig till som jag skrivit tidigare.

Hmm.. ändå tänker jag. Det är bäst att jobba på, spara på och inte lita alltför mycket på statens förmåga att få till pensionen. Nu skall jag sätta in en slant till på Avanza.

Läs också:
Tricorona och utsläppsrätterna
Månadsutdelningar - Fördelar och nackdelar

2 kommentarer:

Herr K sa...

Jadu, statligt ägda eller privata företag....uppenbarligen är "bonustvånget" lika stort oavsett sektor. Usch.

J sa...

Nej man ska inte lita på att staten kommer att ta hand om en, själv är bäste dräng.