Lyxfällan lyckas alltid ~ Mot miljonen

fredag 19 mars 2010

Lyxfällan lyckas alltid

Satt igår kväll och slötittade på lyxfällan och funderade en aning på varför de alltid lyckas vända nästan hopplösa situationer. Sedan insåg jag - Det är ju TV.

Jag har alltid gillat programidén och jag tror att Charlie och Mathias säkerligen har motiverat många svenskar till en bättre ekonomi (mig själv också!). Men några situationer sitter kvar på näthinnan som jag funderar på. De har möte på inkassobolaget intrum justitia som släpper på kraven från kronofogdemyndigheten och någon chef sitter med rollup-banderollen för företaget och säger "vi på xx vill hjälpa våra kunder att klara av sina skulder". Personalchefen på jobbet lyckas framför TV-kameran hosta upp ett nytt anställningsavtal med bättre betalt. De lyckas få en grym deal på bilen som förutom att det lösgör pengar dessutom resulterar i en ganska schysst bil, fast modellen äldre. De får framför TV kameran ett nytt lån hos storbanken som eliminerar alla småkrediter hos lånehajarna i de lägre och skumma regionerna. Det händer bara på TV, eller?

I filmer kallas det för produktplacering. Det låter lite ihåligt i mina öron när programledarna uppmanar deltagarna att det är de som måste göra jobbet. Hmmm... Det är TV´n och reklamen som gör jobbet, eller?

Det skulle vara intressant också med en uppföljning hur det går för de olika deltagarna i programmet. De har ju aldrig kört någon "hur gick det sedan" variant. Någon som vet hur det gått för "gamla" deltagarna. Fortsätter de sin positiva väg utan kraften från TV-kameran?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig till fullo, det känns alltid helt kört men de löser det ändå. Man kanske borde fundera på vilka signaler det sänder.

Ser också fram emot en uppföljare.

Mvh - Niklas

Herr K sa...

Visst är det så...hade inte blivit bra tv om det slutade olyckligt för de medverkande.

Man kan ju fråga sig hur förstående bankerna och kreditgivarna är mot andra i nöd, som inte har Charlie & Mattias till hjälp?

Martin sa...

http://lyxfallan-lyxnisse.blogspot.com/

Anonym sa...

De som hamnat i trubbel är ju inte direkt de mest initiativrika personer som finns.

När då någon som kan snacka för sig och med kraft går in och styr upp så är det klart det ger resultat - tv kamera på eller inte.

Jag får alltid bra räntor och kan pruta många tusenlappar på soffan eller bilen eller vad det nu må vara. Tror ni det är tur eller för att jag har en tv-kamera med mig?
Nej, därför att jag vågar och kan spelet.

inte miljonär än sa...

Anonym: man kan ju undra varför de aldrig kört en uppföljare?

Herr K: Ja verkligen, jag har själv noll erfarenhet av att ta egna lån (förutom CSN) så jag vet verkligen inte. Men utan gratis reklam/påtryckning kan det nog vara lite svårare..

Martin: Tack för tipset, den bloggen hade jag inte sett tidigare

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

För den som ligger riktigt risigt till kan kontakta sina långivare och beskriva situationen de befinner sig i.

Långivarna är inte dumma.

Ger man förslag och frågar om man endast kan betala räntan då man förlorat en inkomst, om man vill skuldsanera sig själv, så brukar de vara väldigt tillmötesgående. Speciellt som det annars kanske innebär att de INTE får in ett endaste öre.

Svårigheterna är nog att få en långivare att slänga ihop flera smålån till ett stort, då går det inte lika lätt som i Lyxfällan

J sa...

Har hört på olika forum osv att besiktningsmannen de kallar in så gott som alltid överdriver både skador och kostnaderna för detta av någon anledning. Om han säger 100 kakor så kostar det förmodligen 40 att reparera...

Jag tror annars att banker och kreditgivare i många fall kan gå med på schysstare villkor om man visar att man har viljan att betala tillbaka. Hellre lite pengar än inga pengar trots allt. Men att folk får blanco-lån på flera hundratusen trots miljonskulder och arbetslöshet tror jag mest är ett pr-trick.