Låga P/S - Top 17 LargeCap ~ Mot miljonen

onsdag 10 mars 2010

Låga P/S - Top 17 LargeCap

Jag skrev om P/S talet långt och ingående igår och idag har jag ägnat kvällen åt att äta räkor och dricka lite vitt bourgogne. Sedan fick jag lustigt nog lust att kolla vilka largeCap företag som har lägst P/S - tal. Här är resultatet.

Jag publicerar här de företag på LargeCap som har ett P/S tal under 1 vilket sammanlagt är 17 stycken. Detta är alltså företag som har låga förväntningar på sig inför framtiden och där det finns en möjlighet till "turnaround". Jag tycker att en bra fråga att ställa sig när man använder sig av P/S tal är "finns det en möjlig värdeökning som andra har missat?". Om det är ett lågt P/S kan det vara anledning att tro att man skall ha låga förväntningar på aktien. Eller så har övriga marknaden missat något. Det är du som avgör... Här är i alla fall listan:

Läs också:
P/S talet – Vad är ett företag värt del2
P/E talet – Vad är ett företag värt – del1

12 kommentarer:

Zed's Dead sa...

Värt att lägga till där kan vara att har de en lång vinstmarginal ger det automatiskt ett lägre P/S-tal

Robin sa...

Håller med Zed's Dead där, Axfood är ett typiskt sådant case. Stor försäljning till låga marginaler.

inte miljonär än sa...

Zed: Tror inte att jag riktigt hänger med på det här med lång vinstmarginal, om du orkar får du gärna förklar lite mer....

Herr K sa...

Zed menade nog "låg vinstmarginal", eller? Någon lång sådan har jag heller inte hört talas om...

Bra artikelserie för övrigt. Kommer garanterat återkomma hit under året när jag skall börja titta på aktier för långsiktigt köp :)

inte miljonär än sa...

Herr K: Ja kanske är det så den gode Zed menar... Kul att du gillar artikelserien. Har lagts ner en del tid att läsa på så det är gött att det uppskattas

40procent 20år sa...

Bra artikel!

Låg vinstmarginal = Betyder att Vinsten i relation till Omsättningen / försäljningen är väldigt liten!

Ett utmärkt exempel är Axfood efter bolaget måste sälja många produkter för att det ska löna sig!

Medan Clas Ohlson behöver inte sälja lika många produkter för att det ska vara lönsammare.

Men däremot så har Axfood fler kunder och oftare handel. Därför brukar man kolla på Omsättningenhastighet, dvs hur ofta en produkt sälj!

Det betydligt bättre kolla på avkastning på EK än vinstmarginal för kunna se lönsamheten i bolaget!

En annan sak är att Axfood kan ha bättre läge, dvs genom att Axfood höjer sin vinstmarginal så kan bolaget tjäna mycket mer och medan lägre vinstmarginaler hos Clas Ohlson påverkas negativt. Det är betydligt lättare för Clas Ohlson att det går ner än Axfood!

Zed's Dead sa...

Ja precis som både Herr K och 4020 har sagt så menade jag låg vinstmarginal.

Ifall du säljer för 100kr och 5kr blir vinst av detta eller du säljer för 100kr och 50kr blir vinst så blir det ju olika värderingar. Bägge säljer ju dock för lika mycket.

Det kan göra att vissa branscher/företag får ovanligt höga eller låga P/S-tal.

Kristian sa...

Ett företag med riktigt lågt p/s-tal är norske skog. p/s 0,08 i dagsläget om jag läser siffrorna på avanza rätt.

Sen håller jag med övriga talare om att p/s-talet är starkt beroende av bransch eller profil på företaget. I vissa branscher är marginalerna små vilket ger bra p/s men inte automatiskt bra p/e. Viktigast är nog att förstå talen så att man kan göra en bra bedömning av vad det kan betyda i just det aktuella fallet.

john sa...

Jag håller med ovanstående riktigt bra och intressant artikel!

Nu vet jag inte speciellt mycket om vare sig Saab eller spyker men får dom fram en populär bilmodell inom några år borde väl den aktien ha en bra eventuell vinsttillväxt? För 3 års sedan låg aktien på ca 180 kr, nu är den nere på ca 111

//Ekonomisk tryghet

inte miljonär än sa...

4020, Zed,Kristian, tackar för den informationen, nu fattar jag vad ni menar! Min tanke är ju inte att man skall stirra sig blind på endast ett nyckeltal utan att tänka till ordentligt vad det är för företag jag analyserar och hur deras affärsmodell fungerar. P/S talet för bli en av grundstenarna i den framtida "mot miljonen modellen" ... ;-)

-John, jag tror inte den saabaktien som presenteras här i listan avser saabs bilverksamhet utan de andra affärsområdena. Om spyker är noterat och var det är noterat vet jag inte.

Anonym sa...

Tack för intressanta och lärorika inlägg. HAr själv börjat bli sugen på Large cap igen, känns "säkrare". /S

inte miljonär än sa...

- Anonym, tackar! Lycka till med largecap investeringarna! ;-)