Jag och börsen ~ Mot miljonen

fredag 26 mars 2010

Jag och börsen

Jag tycker allmänt att det är ett ganska lurigt läge på börsen för tillfället. Börsen har tagit ett rejält steg uppåt under den sista månaden och jag som har trott på konsolidering eller nedgång har hamnat efter i värdeutvecklingen.

Visserligen har portföljen gått upp 2% den senaste månaden och jag har gjort en bra affär när jag gick in i Trelleborg när de fick en kortvarig rapportdipp. Men sthlmsbörsen har ju gått upp nära 10% så min egen kamp mot index har ju definitivt slutat med vinst för index, och det är ju inte så häftigt direkt. Men jag klagar inte direkt utan fortsätter mitt nyårslöfte (till mig själv) att bunkra upp likvid för att sätta mig i situationen att kunna gå in i rätt innehav vid rätt tillfälle.


Tricorona och Opcons köpanbud
Ett av mina högriskinnehav Tricorona  har sedan en tid tillbaka fått ett anbud från Opcon som erbjuder en nyemitterad Opconaktie för 6,5 Tricoronaaktier. Just nu vet jag inte om jag är intresserad av detta erbjudande. Tricorona själva har i ett pressmeddelande lovat att gå ut senast två veckor innan tidsfristen löper ut med en rekommendation. Om styrelsen och de stora ägarna går med på detta erbjudande tror jag nog att man måste gå med eller sälja sina aktier. Jag är dock inte särskilt intresserad av Opcon för tillfället och ställer mig ganska tveksam till detta bolag. Är det någon annan aktieinnehavare av Tricorona som läser bloggen får ni gärna höra av er eller kommentera detta inlägg hur ni tänker göra.

Min identitet som investerare
Annars så fortsätter jag att läsa ganska mycket om aktievärdering/företagsvärdering för tillfället. Jag känner fortfarande inte att jag kommit till den punkten att jag vet hur jag placerar i aktier. Visserligen finns det alltid en magkänsla för olika saker men just nu söker och letar jag efter information som fördjupar min förståelse för aktiemarknaden och olika investeringsmetoder. Det har varit mycket givande att dyka ner i olika nyckeltal och jag skall fortsätta att göra det framåt. Just nu funderar jag en hel del över korrelationen mellan direktavkastning/utdelningstillväxt och börsutvecklingen för en aktie. Det kommer säkerligen ett inlägg om det i framtiden.

Nu önskar jag alla läsare en trevlig fredag kväll - njut av livet och våren som här i Göteborg börjar "kännas" i värme, lukt och luft!  //Intemiljonären

6 kommentarer:

Herr K sa...

Trevlig fredagskväll till dig med! Njut av vårvädret :)

Auri sacra fames sa...

Så länge du törstar efter ny kunskap så kommer nog just din investeringsstrategi att dyka upp. =)

Att inte hänga med index under en kort period skulle jag inte bry mig om särskilt mycket om (kanske lätt att säga när jag ligger på andra sidan strecket) då det endast är månad tre på detta år (antar att det är det du räknar med). Viktigare är det väl hur du presterar gentemot index på 10 , 15 eller 20 år.

Själv har jag investerat en hel del procent i small cap och firsth north. Detta gör att jag antagligen inte kommer följa OMX Stockholm... men vem som vinner, det vet vi inte förrän om många år=)

Auri sacra fames sa...

Just det, Tricorona också, budet är lagt och jag avstår. =)

inte miljonär än sa...

Aura sacra fames: Jag tänker nog att jag skall avstå också.... Men det kanske kan bli en konstig sits att sitta i om de stora aktieägarna går med på dealen?

Auri sacra fames sa...

Inget konstigt, går storägarna med på det priset så kan de betala oss smååägare bättre, det har hänt tidigare att det som tackar nej längst får bäst betalt. =)

inte miljonär än sa...

Aura: kanske är det så, jag är inte särskilt sugen på att anta erbjudandet