Fortnox och utlandssatsningen ~ Mot miljonen

torsdag 18 mars 2010

Fortnox och utlandssatsningen

Det har varit några omskakande dagar för aktieägare i bokföringsföretaget Fortnox AB

Bolaget har ju sedan tidigare annonserat en kommande utlandssatsning i ett nytt bolag Fortnox International. Detta har inte fått kursen att röra sig nämnvärt uppåt eller nedåt. När man senare tillkännagav att bolagets VD Jan Älmeby lämnar VD posten för att satsa all energi på utlandssatsningen fick kursen skrämselhicka och dök som en vingklippt papperssvala, gjord av kassaboken, ner från 3 kronor till 2,40 för att idag hoppa upp till runt 2,70. Där ser man vad en person kan betyda för ett företags aktiekurs. Undrar vad som händer med Berkshire Hathaway när Mr Buffet har gjort sitt där.

Om man tittar på siffrorna för bolaget tycker jag, precis som jag skrivit tidigare, att bolaget är något övervärderat trots att kursen har gått ner. Man ligger idag på ett P/S tal på 9.20 vilket antyder att förväntningarna är mycket högt ställda inför framtiden på att bolaget skall kunna prestera goda resultat. Det är i nuläget en riskaktie som heter duga. En dålig nyhet och det kan bli en rejäl dipp.

Ändå är jag villig att ta denna risk och tänker ligga kvar i mitt innehav. Det är en relativt liten del (20%) i min portfölj som är exponerad mot små bolag med högre riskgrad och jag vill inte bara ligga i defensiva bolag.

Läs också:
Att investera i Små Bolag
P/E - talet 

3 kommentarer:

Jim sa...

Små bolag som blivit "snackisar" är ofta lite för högt värderade. Tydligast är mönstret då bolaget kommer med något nytt som på ett eller annat sätt beskrivs som revolutionerande. Bra exempel är Impact coatings och Fingerprint cards. Men förr eller senare börjar folk fråga sig när dom där omtalade vinsterna ska komma...det är då man ska vara snabb att söka sig mot utgången :)

Med det sagt menar jag inte att Fortknox kan kategoriseras som ett sådant bolag, deras produkt är inte av den typen, men eftersom det snackats en del om dom och eftersom dom verkar i en bransch som spås en god framtid, blir värderingen hög och förmodligen kommer ny information som når marknaden leda till väldigt slagiga kursrörelser.

För egen del har jag stiltje i portföljen, ligger mestadels likvid och håller på att flytta kapital från en depå till en annan, för att spara in några tusenlappar i courtage varje år. Har inte heller kunnat avsätta den tid jag vill för börsen de senaste veckorna, men hoppas på en förändring inom några veckor.

inte miljonär än sa...

Jag håller med dig om att Fnox inte är ett typiskt småbolag (som nämnda fingerprint cards) där hela förhoppningen ligger på en uppfinning/ny medicin osv. De har ju redan en försäljning, flera tjänster ute och är på väg mot lönsamhet. man har ju tagit hela investeringskostnaden i bolaget istället för med separata investeringar vilket har gjort att resultaträkningen har legat på minus flera år.

Det jag är förvånad över är att man har så bråttom att nå ut på den internationella marknaden inna man lönsamhet i sverige

Jimm sa...

Ja det där är ju inte helt obekant, många bolag vet inte hur snabbt dom ska etablerasig på andra sidan klotet. Anledningen tror jag är marknadsandelar. Jag är inte insatt i Fortknox bransch, men i många branscher innebär stor marknadsandel även stora vinster i logistik, upphandlingar, produktutveckling osv. Det bästa exemplet jag kan komma på just nu är nog Microsoft - för deras unika ställning tidigt i branschens historia var nog en marknadsledande ställning avgörande.

Ser man till börsen som helhet tror jag att många bolag skulle må bra av att konsilidera sin finansiella situation innan dom hastar vidare. Men vissa distinkta skillnader på den punkten tycker jag man kan ana om man ser till ägarstrukturen i bolagen. Bolag men en stark huvudägare som drivit bolaget länge innan det börsnoterats har sällan lika bråttom ut i världen som dom bolag som i hast byggts upp och med detsamma börsnoterats, ofta med riskkapitalister i bakgrunden. Den sistnämnda kategorin dras ju inte sällan med vidlyftiga lån och kombinerar sin börsintroduktion med en nyemission där småsparare för en dyr peng erbjuds delta i satsningen.