Företaget och Jag ~ Mot miljonen

lördag 27 mars 2010

Företaget och Jag

Jag vet inte var jag skall börja. Vad skall jag börja med? Jag tänker på så mycket olika saker som snurrar runt som satelliter på väg in och ut ur omloppsbanan runt planeten företaget. Jag sätter på den gamla stänkaren Move on up av Curtis Mayfield för att mejsla fram lite energi denna lördag förmiddag och börjar med det som är roligast.

Försäljningsintäkterna för företaget har från februari månad till mars månad stigit med 1000% vilket låter ganska coolt att skriva. Men sanningen är inte lika glamorös som statistiken ger sken av. Intäkterna för februari månad var cirka 380 kronor och för Mars lär det väl landa på runt 4000 kronor. Sedan kommer skatteverket och äter upp det mesta (räkna med 50-60% i skatter/egenavgifter som företagare så lurar man inte sig själv). Men visst går det framåt här och det bör vara ett rimligt antagande att man kan öka omsättningen något ju fler kurser som finns och ju större spridning man kan få om innehållet är kvalitativt och fyller ett behov.

Skojare som vi skojar tillbaka med
I det kontosystem som vi under några månader jobbade med att ta fram finns det kryphål där man faktiskt kan skapa ett konto och sedan strunta i att betala. Detta låter förstås fantastiskt för den som vill leva livet så gratis som möjligt och dessutom har ett behov av mattehjälp. Vi har dock tagit fram ett system där detta blir ganska svårt att upprepa och det går att med ganska små manuella insatser att spärra skojare. Om man tror att man är identitetslös på nätet idag när man registrerar sig på olika sajter så tror man fel. I vilket fall har det funnits de som försökt utnyttja systemet till detta men lyckats mindre bra kan man väl säga. Sådana här problem skulle elimineras om vi istället gick över till kortbetalning men med den omsättning som är för tillfället tycker jag inte det att går att försvara. Då skulle all omsättning försvinna in i ett annat företag istället. Men om det blir tillräcklig ekonomisk bärkraft vill jag verkligen kunna övergå till kortbetalning. Man skulle också kunna tänka att man faktiskt utestänger vissa kunder som bara vill kunna betala med kort då detta inte erbjuds. Jag vet faktiskt inte själv.

Nästa steg – Utöka Matte B och lägga upp Matte A
För tillfället är jag ganska tillfreds med alla de genomgångar jag gjort till Matte C. Däremot vill jag göra klart de som skall tillhöra Matematik A. Det är ganska många små mindre moment i den kursen så många genomgångar går snabbare att göra, däremot är det desto fler så det blir ändå en del jobb. Dessutom vill jag bredda de som tillhör Matte B för att verkligen ge alla kunder en bra grund. Det borde gå att vara klar med detta arbete innan sommaren och grillfesterna gör sitt intåg. Det hade i alla fall varit en skön sommarpresent till mig själv. Kunna sätta en punkt. Gå på semester. Grilla. Rött vin. Sol och bad.

Jag skulle kunna skriva lite om det jag gör för att sprida sajten också men eftersom jag inte har några bra grejer att skriva här så får det vänta tills någon slags insikt om detta har landat i hjärnan.

Läs också: 
Steg 3 klart för sajten!
Bokföring för småföretagare

6 kommentarer:

Herr K sa...

Alla idéer osv gissar jag är "baksidan" av att vara entreprenör ;P

Det är roligt att höra att det går framåt i vilket fall! Om du redan gjort en sådan stark ökning (trots att mycket försvinner i avgifter), tänk dig då hur intäkterna kan komma att se ut om sex månader? Ett år?

Personligen kan jag säga (om jag inte redan sagt det) att din film för sannolikthetslära hjälpte mig att lösa ett problem i matte b som jag inte klarade lösa på egen hand. Det är ett gott betyg!

J sa...

Är ju jättekul att ni börjat få lite drag på det hela, bra jobbat!

nonhosonno sa...

Du kan använda dig av Paypal om du vill ha kortbetalning.

inte miljonär än sa...

- Herr K: Det värmer att du har blivit hjälpt av en genomgångarna. Det känns verkligen viktigt, för mig, att det jag gör håller en sådan nivå att det faktiskt ger riktig hjälp. Hur går det förresten med matte B?

- J: tackar!

- Nonhosonno: Jag har kikat lite granna på PayPal men har inte riktigt fattat hur det fungerar ännu. Borde nog gräva lite djupare i den saken, tack för påminnelsen!

bli Rik och Ekonomiskt Oberoende sa...

läs in dig på PayPal IPN, eller den som utvecklar siten åt dig. Kommer kräva lite programmering, om du inte kör wordpress då det finns olika plugin för att kunna ta emot paypal-betalningar och leverera materialet

Du har inte funderat på att sätta upp ett affiliateprogram?

De som tar kursen kan rekommendera kursen och få lite provision.

Google: iDevAffiliate

inte miljonär än sa...

Hej Bli rik!

Jag har tidigare försökt förstå PayPals system för kortbetalningar men gått bet på att hitta rätt information. Skall definitivt kolla in PayPal IPN och se vad jag kan få fram. Eftersom vi byggt vårt system utan Wordpress måste jag nog ta min programmeringskollega till hjälp för detta.

Jag har funderat på affiliateprogram men har inte kommit så långt att börja bygga en struktur för detta. Håller fortfarande på att utveckla materialet men det skulle vara riktigt bra att kunna utveckla något slags affiliateprogram framåt. Hur det skulle se ut sedan har jag inga idéer om än...