Ericsson - fortsatta funderingar och nyckeltal ~ Mot miljonen

måndag 22 mars 2010

Ericsson - fortsatta funderingar och nyckeltal

Efter mina första tre delar av serien ”Vad är ett företag värt” så tänkte jag börja använda det jag lärt mig hittills i mina analyser. Jag är inte klar en med denna serie men det känns bra att redan nu börja tillämpa nya kunskaper. I det här inlägget skriver jag kortfattat om Ericsson  som är ett av de företag jag intresserar mig för en investering på 1-2 år.

Nyckeltal Ericsson B
Aktiekurs: EricB – 77,5 kr

P/S - talet är I nuläget 1,19 vilket får anses i jämförelse med många andra jättar på börsen vara relativt lågt. Förväntningarna på framtida resultat är inte rekordlåga men sunt avkylda. Det finns fortfarande mycket oro kring företagets framtid kvar. Kommer infrastruktursatsningarna att komma och blir det Ericsson som tar dessa kontrakt? Skulle det bli så finns det en turn around som känns intressant.

P/E talet för företaget ligger på 66,76. Jag kommer vara död (eller väldigt gammal) innan jag får tillbaka min investering om utdelningsnivån stannar på denna nivå. Nej det är inte för utdelningens skulle man köper aktien utan för möjligheten till en värdeökning inom 1-2 år.

Substansvärdet är (om mina beräkningar stämmer) 43,08 kr. Nu tror jag inte att man skall lägga någon större vikt vid detta nyckeltal, i alla fall ger det inte anledning till köp i detta fall och knappt några andra fall heller på dagens nivåer på börsen.

Några tankar från mig
Jag läste alldeles nyss en analys om Ericsson från Placera.nu där man uttryckte osäkerhet kring marknadsutsikterna för Ericsson. Själv har jag diskuterat saken med mig själv (och med kollegor) och funderar på om inte tiden för att gå in är nu om man skall följa med tåget uppåt då infrastruktursatsningar kommer igång igen på allvar. Annars hoppar man kanske på för sent? Jag gungar fram och tillbaka på min mentala tänkargungstol ett tag till tror jag och siktar på ett inköpspris på 68-73. Ju lägre desto bättre såklart....

Läs också:
Ericsson
Ericsson, rapporten och utdelningen

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ericsson måste komma med någon ny teknik. Om dom skall ha möjligeter att konkurera med kineserna på ett bra sätt.Det är i alla fall min uppfattning.
Hälsningar
NISSE

inte miljonär än sa...

Hej Nisse, jag har funderat i samma banor själv och funderar fram och tillbaka på om jag tror på den aktien eller inte. Men jag tror att Ericsson kommer att vara ett starkt företag om infrastruktursatsningar kommer igång på allvar. Frågan är om de kan konkurrera med Huawei och liknande kinesiska telecombolag....

Demonic C sa...

Efter Fredrik Härén tal på kunskapens dag för X antal år sen, så var jag övertygad om att de kinesiska telekombolagen (kanske de flesta andra bolagen osso) skulle komma ifatt oss. Fick verkligen en inblick i hur det verkligen är när man är så insnöad här. Rekar den om du inte redan sett den, finns på "din tub" :)

inte miljonär än sa...

Hej Demonic C, skall kolla in den, tack för tipset!

Anonym sa...

Hej! Jag är verkligen en nybörjare, men blandar du inte ihop P/E och direktavkastning? P/E är väl aktiekursen delat med företagets förtjänst per aktie? Det är ju inte samma sak som det du får i utdelning.

Jag har för mig att jag reagerade på samma sätt när jag läste om in beskrivning av P/E...

Fast du kanske menar att den del av företagets vinst som inte används till utdelning borde reflekteras i aktiekursen så att man får vinsten den vägen i stället? Tycker att du behöver vara tydligare i så fall.

inte miljonär än sa...

Hej Anonym, Jag är också på nybörjarstadiet, tror jag ;-), men jag menar ändå att jag inte blandar ihop P/E och direktavkastning. Få se om jag kan förklara hur jag menar:

- P/E: precis som du skriver är P/E priset på aktien dividerat med vinsten per aktie. Det man då får ut är hur lång tid det tar (i år) innan man får tillbaka sin gjorda investering (förutsatt att vinsten hålls på samma nivå). Det är därför P/E ibland också kallas för vinstmultiplikatorn.

- Direktavkastning: Detta är förstås när kopplat till P/E men här räknar du ut i procent hur stor del av aktiens värde som delas ut till ägarna. Dvs om ett företags aktie ligger på 6,50 kr och det företaget delar ut 0,7 kr/aktie så är direktavkastningen det året 0,7/6,5 = 10,8%.

Antingen lyckas jag med denna förklaring eller så har jag själv fattat fel, säg gärna till i så fall!

Anonym sa...

Jag menar nog att du blandar ihop vad företaget gör för vinst och vad du får i utdelning. Det är ju inte samma sak.

Du skrev:

"P/E talet för företaget ligger på 66,76. [...] om utdelningsnivån stannar på denna nivå."

Här tycker jag du gör en direkt koppling mellan vinst och utdelning. Nog för att du antagligen får väldigt liten utdelning om vinsten är låg, men som texten är skriven så låter det som att det tar 66,76 år innan du får tillbaka dina pengar i form av utdelning. Men det som tar 66,76 år är hur långt tid det för företaget att generera vinst motsvarande aktievärdet, givet samma vinstnivå som idag.

inte miljonär än sa...

Anonym! Aha, nu förstår jag hur du menar och tanken bakom texten var inte sådan att missleda angående detta. Men när jag läser den nu igen ser jag att jag är otydlig på den punkten, helt korrekt, tack för att du tog dig tid att kommentera!