En föraning om vingar som bär ~ Mot miljonen

lördag 13 mars 2010

En föraning om vingar som bär

Man jobbar som ett jehu. Har ingen aning om idén skall bära. Det är som att försöka spika upp en ikeahylla i totalt mörker. Skall affärsidén bära? Har jag satsat på fel häst? Nu kan jag ana att kanske, kaaanske kan vingarna bära.

 

Visserligen är risken att starta ett företag som säljer utbildning vid sidan av sitt eget kneg lika med 0. Det kan inte gå riktigt fel på något sätt överhuvudtaget. Den enda investeringen, förutom programvara+mic=5000 kr, jag har gjort är min egen tid, mitt engagemang och min passion. Rent ekonomiskt kan det inte gå fel. Ändå betyder det så oändligt mycket att det faktiskt går bra. Tid och engagemang betyder så mycket ändå. Nu börjar jag ana att vår mattetjänst faktiskt kan bära som affärsidé. Kanske i alla fall.

En bra vecka
Det här är den första veckan som besöksstatistiken för matematikvideo.se vissa dagar faktiskt överstiger den för denna blogg. Det är riktigt kul att se att så många börjar hitta till sajten. Ändå har vi bara lagt upp material ordentligt till en kurs. Dessutom har vi rätt många kunder från samma lilla ort vilket antyder att ”mun till mun” metoden faktiskt fungerar även för nätet och detta kan ju tolkas (något överpositivt) som att det är värt att tala om sajten. Viral marketing för att tala fikonspråket. Den här veckan hittills har vi fått fem nya kunder vilket i min värld är alldeles fantastiskt och många långa steg i rätt riktning. Visserligen räcker det inte på länga vägar till ett riktigt jobb men som extrainkomst är det mer än en härlig start.

Mål skall malas ner till konkreta aktiviteter
Jag personligen har slitit ganska hårt med att bli klar med över 30 genomgångar för kursen Matematik C den senaste tiden. Under veckan har jag lagt upp de sista genomgångarna i databasen som sköter kontosystemet så i helgen och kanske nästa vecka tar min kollega som sköter den ”tunga” tekniska biten över och anpassar systemet. Så det verkar nu som steg3 i nås i affärsplanen: Lanseringen av genomgångar till kursen Matematik C. Mål skall helt enkelt malas ner till konkreta aktiviteter och exekveras. Steg för steg. Det är väl så man når målen?

Skitkul skall det bli att se produkten färdig i alla fall. Sedan så måste jag försöka mig på att hitta lite nya vägar för marknadsföringen av det hela. Jag har ju skrivit alldeles för mycket och gjort alldeles för lite på det området. Varför kan man fundera på och svaret på det är ju att jag inte riktigt vet ännu vilken väg framåt som är bäst. Hur många idéer jag än fått av andra och själv funderat på.

Jag skulle också återigen vilja tacka alla som lägger upp banners, länkar och skriver om min idé. Jag är mycket tacksam för detta och vill ni själva ha hjälp med något så går det självklart bra att kontakta mig så ska jag se om jag kan hjälpa till! /Inte miljonär än

Läs också: 
1,5 vecka med betaltjänst
Bokföring för småföretagare
Webbsajter och SEO arbete

9 kommentarer:

Herr K sa...

Du ser, det rör på sig! Jag har i alla fall aldrig tvivlat på din idé, utan snarare sett den som inspiration för mig att klura på liknande idéer :)

Om dina befintliga kunder ser din tjänst som kvalitativ så har Matematikvideo oerhörd potential genom viral marketing. Det tar säkert ett tag för kundkretsen att växa, men jag tror starkt på att du är helt rätt ute.

Roligt att se att det rör på sig!

Zed's Dead sa...

Jag kommer och tänka på ett nyhetsinslag jag såg om att i Korea så fanns det en professor i matematik som gjorde exakt som du gör nu.
Denna professorn tjänade enorma pengar och var kändare än popstjärnorna. ALLA visste vem hon var!

Tror inte det skulle vara fel ifall vi i väst också började se upp till smarta människor istället för en hel del som är kändisar idag.

Kom faktiskt på nu när jag läste ditt inlägg att jag har en bekant som förmodligen skulle vara intresserad så jag tipsade! Kanske är en början på mun-till-mun metoden här i Uppsala också!

Jonas sa...

Blir grymt glad av att läsa detta! Vad kul att det rör på sig i rätt riktning =)
Det lär väl alltid vara ups and downs när man driver eget, men så länge upsen väger upp för downsen så är det ju värt det!
Säg till om det finns nåt man kan göra, hjälper gärna en fellow entreprenör och bloggare. =)

Anonym sa...

Jag har följt dig och din satsning och jag ska dra mitt strå till stacken och rekommendera matematiklärare och elever på min skola att ta en titt på din sida. De håller på att dra igång något slags matematikprojekt, kanske kan detta också vara ett stöd för eleverna, vem vet? Fortsätt kämpa iaf, ketchupeffekten kanske kommer?

Mvh / idrottsläraren

inte miljonär än sa...

Herr K: Som vanligt, skitkul att kunna inspirera någon annan att våga ta steget och satsa på sin affärsidé. Det kommer bli ngt så småningom alltså?

Zed: Jag såg det nyhetsinslageti höstas och det är väldigt intressant att duktiga lärare kan premieras på det sättet. Tänk vilken sporre för alla fantastiska pedagoger därute att kunna göra liknande saker och dessutom få skälig lön för alla sina ansträngningar. I dagens svenska skola premieras inte duktiga lärare överhuvudtaget, möjligtvis att man får 200 kronor mer i lönehöj än sin kollega och i ärlighetens namn är det ju bara menlöst.

Visserligen är pluggkulturen i ett land som Korea helt väsenskild från den i Sverige vilket gör att det tex är coolt att vara grym på matte. Det gör ju att mattelärare kanske premieras en aning extra där.

inte miljonär än sa...

Jonas: Kul att göra ngn glad.. ;-)Ja hittills har det ju varit en överväldigande del downs... hahaha..

SÅ när det börjar röra på sig liiite granna blir man ju så himla peppad att fortsätta! Självklart hör jag av mig om jag behöver hjälp!

Idrottslärare: Ja ketchupeffekten kommer bli intressant att observera om den kommer ;-) KUl att du vill tipsa dina kolleger, uppskattas alltid!

Herr K sa...

Ja, just nu har jag kanske inte en idé till en tjänst med informationsprodukter, men vem vet vad jag klurar ut framöver. Ser jag att det funkar för dig, så peppar det även mig (och andra) att våga satsa den dagen man har en bra idé man vill förverkliga :)

Klas sa...

Bra affärside !!
Eftersom jag utgår från att gymnasieelever är målgruppen (Matte A-E fanns inte på min tid :)) så kanske facebook kan vara ett bra medium ?

/K

inte miljonär än sa...

Tjena Klas!

Jag är faktiskt på G med att lägga upp en reklamkampanj på facebook och det skall bli intressant vad det kan generera!