Börsen går upp och jag åt sidan ~ Mot miljonen

fredag 12 mars 2010

Börsen går upp och jag åt sidan

Nils Oscar kalasöl. Det är det som gäller denna fredag.

Jag har varit sjukt aktiv hela veckan och varje kväll har ägnats åt energigivande, men även tagande, aktiviteter. Att få sitta en fredag kväll med en öl är vilsam livskvalitet. Dessutom tyckte jag mig i den yttersta delen av näsborren känna en svag förnimmelse av vår på väg hem från jobbet. Jag fryser ända in i märgen och längtar efter knopparna vid det här laget.

Det känns som jag alltid skriver ett fredagsinlägg på denna blogg med en öl i ena näven och hmm, ja, det stämmer nog. Katten Cirkus ligger bredvid och stirrar på mig med sådana där mörka kattögon, antingen är det bara mörkt i rummet eller så pulserar kattblodet av lust att leka eller jaga. Hon får vänta, jag ska ju blogga. Det har för övrigt varit riktigt roligt att blogga den senaste tiden och jag har verkligen fått gräva ner mig i ekonomiska begrepp. Jag är väl en sådan människa som trivs med att faktiskt klura ut diverse olika teoretiska begrepp. Det kommer helt enkelt mera av den varan på bloggen och jag hoppas att ni står ut med teoretiserandet.

På portföljsidan intet nytt 
Jag har gjort två aktieinköp på denna sidan av nyåret och det är Tricorona och Trelleborg. Två helt olika typer av placeringar utifrån olika ställningstaganden. Tricorona för att direktavkastningen är grym. Trelleborg för att de är ganska lågt värderade och jag tror på företaget. Rent värdemässigt har Trelleborg varit en rätt lyckad affär medan Tricorona har en del kvar att bevisa. Det finns väl dock ingen anledning att slösa courtagepengar på att göra en försäljning för tillfället. Jag väntar tills dess utdelningarna är klara. Om det politiska läget för utsläppsrätter skulle överraska positivt är detta också en raket. Som helhet går ändå min portfölj svagt uppåt/sidledes för tillfället. Jag hänger inte riktigt med index men det känns ok. Det kommer en tid då det är dags att investera mer och minska likviden. 

Jag har nu för andra gången fått erbjudande att intervjuas av en nättidning som är nära kopplad till en populär nätmäklare. Första gången tackade jag ja men så sket sig det hela av ngn anledning. Andra gången tackade jag istället nej. Pallar inte figurera i massmedia och känner mig inte intresserad av det. Det får bli när det känns rätt vilket det inte gör just nu.

Läs också: 
Oj då
Dom 10 sämsta aktietipsen

2 kommentarer:

J sa...

Så kan det vara, du verkar ju ha det ganska fint och lugnt trots mediahets och indexstress =)
Rökportern är förresten en av mina absoluta favoriter!

inte miljonär än sa...

J: Rökportern är också fin. De flesta ölen från Nils OScar är faktiskt riktigt fina