Bli rik på att blogga?! ~ Mot miljonen

torsdag 11 mars 2010

Bli rik på att blogga?!

Läste igår ett intressant inlägg från bloggaren TKJ. Inlägget var på det ständigt återkommande temat i bloggosfären om att blogga för att tjäna pengar.


Mycket av det som skrivs i det inlägget är mycket kloka tankar att läsa igenom innan man börjar att blogga, särskilt om man börjar med det enda motivet att tjäna pengar på det hela. Jag har under den korta tid jag själv bloggat (knappt ett år) sett många bloggare, närbesläktade med mitt eget tema, startas upp med en oerhörd frenesi och inläggstakt för att sedan snabbt avta och sedan lägga av. Själv är jag nuförtiden inte ens i närheten av att kunna producera så många inlägg som jag gjorde när jag påbörjade min blogg och var lite extra inspirerad. Nu är det framförallt en önskan om att lära mig saker och även diskutera saker med andra som driver mig att blogga vidare.

Det finns några grundförutsättningar, tror jag, för att man skall orka att blogga vidare, dag efter dag, vecka efter vecka. Det första och absolut viktigaste är att man verkligen gillar det man skriver om. Tänk själv att du flera gånger i veckan skall skriva om något som som du inte gillar att skriva om. Vilken himla ångest det måste skapa. Och bara för att tjäna pengar på det hela. Det måste vara dömt att misslyckas med. Vem skall orka läsa det du skriver om du själv inte är engagerad och tycker att det är kul att skriva om det.

Näää, det fungerar nog inte så. Den viktigaste motivatorn är nog att faktiskt genuint gilla att skriva och lära sig mer om det man skriver. Om man vill tjäna pengar på det kan man göra det efter att man hittat "sitt ämne" och verkligen vet att man gillar att blogga. Sedan så tar det oerhört lång tid och myyycket arbete i minst ett år innan det kanske händer något. Själv har jag inte kommit så långt, och vet inte ens om jag vill nå den punkten.

Håller ni med? Pratar jag strunt? Kommentera gärna!

Läs också:
Passiv inkomst - en möjlighet?
När är man ekonomiskt oberoende?

12 kommentarer:

J sa...

Det viktigaste är nog att man har något att säga, varför skulle folk annars lyssna?

På min förra blogg var jag starkt emot reklam, när jag startade den här tänkte jag att "vafan, om man kan få sig en slant på det, varför inte?". Jag hade nog varken en tillräckligt stor läsarkrets eller tillräckligt intressanta annonser, så efter ett tag tog jag bort dom eftersom de förfulade mer än de drog in.

Men så är det, varför inte prova på? =) Lyckas man så är det ju häftigt att få in kulor på något man gör av eget intresse!

john sa...

Det går säkert att tjäna bra med pengar på bloggar/hemsidor men då gäller det att ha mer än en blogg/hemsida. Det har ju (tyvär) blivit omåttligt populärt med sk "informationssidor" som innehåller väldigt lite information men däremot väldigt mycket reklam, visst dom drar säkert in en hel del intäkter men är oftast inte speciellt informativa. Nu menar jag inte att klanka ner på alla som skapar informationssidor (t om jag själv har provat detta), det finns många bra också, te x Guldsilver.info är ett bra exempel...

Mvh //Ekonomisk trygghet

Zed's Dead sa...

Håller med dig att det krävs en huvudsaklig motivation som inte är pengar för att man ska orka.
Däremot tycker jag att det känns skönt att få den där lilla extra slanten som det ger, även om det är småpengar så är det ju pengar :)

Pengar och cash sa...

Ja har man tid och tålamod så går det nog i längden.
Men man behöver nog ha nått nytt att komma med då.

Herr K sa...

Jag håller med i allt du skriver! Nu har jag inte bloggat speciellt länge jag heller, men det är roligt att skriva när man ser besökarantalet öka.

Stundtals kan det vara svårt att krysta fram ett bra inlägg, men att tjäna pengar samtidigt är en morot. I grunden bloggar iaf jag för andra anledningar än för att enbart dra in cash. Tror faktiskt att man tröttnar till slut om man inte brinner för det man skriver om...

Dock kan jag säga att bloggandet har blivit en riktigt bra affär hittills, efter bara 8 månader.

För övrigt har John inte betalt för att rekommendera mina sidor, så jag tackar honom så mycket! =)

inte miljonär än sa...

Alla: Kul att läsa alla tankar och funderingar! Kan hålla med att det verkligen kan vara en liten extra morot att få lite småslantar då och då på bloggandet. Kan ju erkänna att man krystat fram ett och annat inlägg som lika gärna kunnat ligga kvar i utkastmappen också.. ;-)

Ja det har ju blivit en liten informationssidorboom i denna del av bloggosfären och så länge sidorna är matnyttiga och bra genomförda har i alla fall inte jag något emot dem. Men det skulle vara kul om man tog steget vidare från informationssidorna och satsade på något mer än bara information som produkt... Mest för att det är ganska spännande att följa längre projekt.. ;-)

Herr K sa...

Ja, dessa info sidor står ju även jag för, i ett par fall. Dock har jag sett många exempel på riktigt innehållsfattiga infosajter som verkligen inte känns som någon annat än lockbeten. Personligen försöker jag gräva fram så mycket det bara går, känns bättre på nåt vis...dessutom, ju mer nytta sidan gör, desto bättre.

För övrigt har håller jag på och knåpar på en ny sagt som jag tror både kommer dra in pengar OCH vara meningsfull!

inte miljonär än sa...

Herr K: Tycker att guldsilver är en bra och kvalitativ informationssajt. Du har tänkt till ordentligt och jag tror verkligen den fyller ett behov! Däremot har jag, precis som du, sett informationssajter med kopierad text från Wikipedia och det känns .... eeeh.. inte ok

Jim sa...

Jag testade att blogga för några år sedan...inte i syfte att tjäna pengar, utan för att jag ibland har så fruktansvärt mycket att säga. Trots det blev det inte mer än tiotalet inlägg innan jag la ner. Anledningen var att jag hade FÖR mycket att säga, vilket ledde till gigantiska inlägg där pågående politiska skeenden analyserades utifrån olika teoribildningar. Som väntat ville ingen kommentera det, även om jag vet att en del jag känner läste det jag skrev.

Har för övrigt sålt bort delar av depån under veckan, tagit hem några mindre vinster...liggger nu över 60% likvid, eftersom jag inte tror att vi stannar över 1000-strecket så länge.

Det gick förresten inget vidare för mig i Vasaloppet...bussen var sen till start så jag bröt efter att ha åkt en rätt kort sträcka, hade inga förutsättningar att klara den tid och placering jag tänkt. Men kommer igen nästa år, då med ytterligare nästan 500 timmar träning i kroppen

inte miljonär än sa...

Jim: Du kanske skall skriva en bok istället för en blogg. Det finns många som är intresserade av att läsa långa texter, men det kan vara svårt att orka läsa för mycket på datorn, det tycker i alla fall jag.

Iofs hade jag personligen tyckt det varit intressant med Jimsblogg.se men en läsare kanske inte räcker?

Trist att det inte gick så bra i Vasaloppet. Jag såg dig inte i rutan :-) Iofs vet jag inte hur du ser ut hahah. Vet en f.d. amerikanare som körde loppet, han tog sig fram på 13 timmar, det kanske kan trösta?

Jim sa...

Hehe, ja en bok vore nåt, men har nog inte riktigt dom prioriteringar som krävs för det, man ska ju välja bort så mycket annat om det ska bli några textmängder. Sen ska ju nån vilja läsa all rappakalja också... :)

13 timmar hade jag nog fixat, även om kroppen var allt annat än pigg efter 3 dygn med för lite sömn. Målet var placering 2000 eller bättre och en tid på runt 5,30. Tyvärr förstörde vasaloppslogistiken och all snö nere hos er i södra Sverige allt...det var rekordmycket folk som tog sig till starten i bil, företrädesvis förstagångsdeltagare som valde att utnyttja den snörika vintern till skidåkning. Det skapade oändliga bilköer och förseningar. Men nästa år dyker jag som sagt upp turboladdad och rejält utvilad, och förhoppningsvis har jag avancerat ytterligare ett led framåt i starten.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.