100 laxar och Adwordsplaner ~ Mot miljonen

onsdag 31 mars 2010

100 laxar och Adwordsplaner

Kollade idag in ett nytt projekt som basunerades ut via morgonens metro. Det är Marlena och Carlos som skall starta ett företag och tjäna 100 000 kronor på tre månader i vinst med ett startkapital på 10000 kronor. Jag tyckte att det var en kul idé och skall följa dem under tre månader. Kolla gärna in deras blogg här.

I mitt eget lilla företagande har jag för tillfället gått in i någon slags reflektionstid. Känner att jag måste anpassa vissa delar av sajten innan jag kan satsa lite mer pengar i marknadsföring. Visserligen är jag enormt tacksam över alla medbloggare som länkar och skriver om projektet och jag tror verkligen att det har en avgörande betydelse! Men man når bara en liten liten del av sina kunder på detta sätt. Nästa plan är att ge AdWords ett ordentligt försök och anpassa sin sajt efter de rekommendationer som experterna på detta område ger. Och detta innebär en hel del anpassning, fixande och trixande.

En sak som jag tände till på direkt när jag kollade igenom ett antal tutorials om AdWords är den möjlighet som finns att mäta konverteringsgraden i procent. Jag kan alltså mäta hur många procent som klickar på en adwordsannons och som också gör ett avslut. På detta vis kan man ställa in sina annonser på ett så väl anpassat sätt som möjligt. Detta ger förstås goda möjligheter i form av "return of investment". Nu ligger detta en bit framåt i tiden förstås. Först måste jag kämpa ett tag till med att försöka anpassa utseende och innehåll på sajten så att den passar liknande reklamkampanjer. Därefter även tampas ett tag med AdWords och alla inställningar i denna applikation. Sedan kanske miljonen kommer....... ;-)

 Läs också:
1,5 vecka med betaltjänst
Nytt steg för företaget!!

3 kommentarer:

Gustav sa...

Dina matematikvideos laddas inte när jag skall testa! Tänk om jag hade varit en fet unge med dåliga mattekunskaper. Du hade förlorat mig som kund. :)

inte miljonär än sa...

Zed: Ja, verkligen. Har själv en massa andra idéer men de faller på att man har bara tid för att genomföra några få idéer i taget.. ;-)

Gustav: Vi har haft en del som har samma problem som dig och har lokaliserat problemet till vissa versioner av explorer. Vi har faktiskt inte löst det problemet ännu. Alla kunder som haft problemet har fått det att fungera med Firefox dock. Ni är det ju inte alls bra att det är på det sättet. Vi måste få ordning på det där.... Tack ändå får att du säger till!

Jim sa...

Intressant idé det där med 100 lax...men jag får en tydlig känsla av att det hela inte hänger på deras faktiska verksamhet, utan hur mycket det snackas om det i diverse media...så vi får väl se till att snacka på, så att dom tjänar en hacka :)

Läste inlägget om nyckeltal också...blev inte så överraskad över att p/e är populärast, det säger något mycket konkret om värderingen och är något alla förstår sig på. Däremot är jag inte så säker på att det är en bra vägvisare för investeraren. Vissa företag har högt p/e för att dom går väldigt bra och har gjort det under en lång tid, till exempel HM, och man ska som alla vet handla i trendens riktning, alltså investera i bolag som går bra. Sedan kan ju bolag sitta på en hel del andra värden som p/e inte visar.