Trelleborg påfyllning och bäst direktavkastning ~ Mot miljonen

tisdag 16 februari 2010

Trelleborg påfyllning och bäst direktavkastning

Trelleborg AB - Västra sveriges gummipackningskung till företag rapporterade idag, antagligen under förväntan då kursen sjönk uppåt 5% på rapporten. Jag passade då på att gå in i företaget igen.

Under hösten hade jag en häftig resa från 23 kronor till 49 kronor i Trelleborg då jag sålde strax innan jul. Efter det har aktien varit på väg en bit över 50 för att nu vara nere på 45. Jag kom in på 44,60.

Rapporten
Omsättningen för 2009 landade på 27 miljarder (31 miljarder 2008) och man gör ett resultat på 773 miljoner innan skatt. Företaget går helt ok men inte fantastiskt helt enkelt. Den utdelning som föreslås till aktieägarna blir på 0,5 kr per aktie vilket ger en direktavkastning med dagens kurs på 1,1%. Det är ju verkligen ingenting att hänga upp i julgranen men det är inte därför jag satsar på Trelleborg. Det är snarare för möjligheten till långsiktig värdeökning.


Bolag med störst direktavkastning
Placera.nu publicerade idag en lista över de företag som har bäst direktavkastning hittills i rapportfloden. Top 3 är Electra, Svedbergs och Tricorona. Intressant är att notera att meddelanden om höga utdelningar inte alltid leder till högre kurser. Även om Tricorona exempelvis tyngs av oro kring opconaffär och utsläppsrätter så tycker man kanske att så pass hög utdelning borde justera kursen uppåt... Jag är osäker på hur just detta fungerar.

2 kommentarer:

Zed's Dead sa...

Jag vet inte om jag skulle säga att tricoronas kurs tyngs av oro för Opcon affär snarare tvärtom, den ligger ganska stadigt på vad affären ger, när opcon går ner så går tricorona ner (undantag idag).

Men däremot så tyngs Tricorona av mr markets irrationalitet, mr market gillar hellre att se ett företag som har 1/100 odds att kunna tjäna stora pengar om 10 år (biotek företag) än ett företag som idag tjänar stora pengar, och har en kanske 60-70/100 odds att fortsätta tjäna pengar i mer än 3 år.

inte miljonär än sa...

Jo det är väl som du skriver, det är lättare att tjusas av en möjlighet till rejäl värdeökning än en stabil årlig vinst. Men det känns ändå konstigt, dock lärorikt att vara med om...