Tiden som investering ~ Mot miljonen

måndag 15 februari 2010

Tiden som investering

Jag har en vag känsla av att det skrivits en del om tid som investering på ekonomibloggar. Men det kan ju inte vara skadligt med några få rader till. Tiden är nämligen en av mina viktigaste investeringar.

Vanligtvis skrivs det om placeringar i perspektivet val av fonder, aktier eller reala investeringar som ädelmetaller, skog och fastigheter. Det kan lätt glömmas bort att även tiden är en investering. Själv satte jag mig häromdagen och skrev ner vad jag lägger min tid på i perspektivet vilka aktiviteter jag gör som ger/inte ger mer pengar. Ungefär de här sakerna präntade jag ner:

Vad lägger jag min tid på som inte genererar pengar?
Diska, städa, bädda, borsta tänder, kamma sig, klappa katten, ge katten mat, raka mig, prata med sambo, titta på tv, spela farmville, spela innebandy, dricka kaffe för länge i kökssoffan, ta kort på katten när dom sover gulligt, hjälpa sambon med datorproblem, kolla på roliga youtubeklipp, titta osunt mycket på aktiekurserna, göra onödig statistik i excel, fundera på konstiga saker, gå på konsert, dricka öl med vänner, dricka vin med vänner, osv...

Vad lägger jag tid på som genererar pengar?
Jobba på ”jobbet”, Lära mig mer om och investera i aktier/fonder, Läsa bra bloggar, Blogga, Webbutveckla, Lära mig om SEO, hjälpa andra och få gentjänster, göra mattevideos.

Jag skulle förstås börja likna en själlös robot, gå runt med knyckiga rörelser och metallisk röst om jag bara på en datamaskins vis exekverade inkomstbringande aktiviteter. Utan någon slags lekfull förströelse utan specifik nytta skulle jag förstås tappa livsglädjen fullständigt. Men ändå? Hur investerar man tiden bra?

Jag tror att alla de som lyckas bygga extra inkomster har insett att vad jag lägger min tid på spelar stor roll. Vad lägger jag min tid på just nu så att det genererar inkomster sedan? Vad lär jag mig just nu som jag kan använda för att tjäna mer pengar nu eller sedan? Det kan ju vara mer eller mindre jobbigt att omprioritera sitt beteende. Att låta bli TV´n efter jobbet och istället sitta och läsa på om aktier eller bygga en semi-passiv inkomst på nätet. Det kräver engagemang, tid och nya kunskaper. Lärprocesser är ibland oerhört inspirerande men kan ha sina stunder av slit, förvirring och ren och skär ångest. Varför fungerar inte skiten liksom?!

Men allt som allt hoppas jag ändå att det kommer att bli resultat av slitet. Jag är inte övertygad ännu men hoppas och tror att det kan gå. Det skall bli spännande att se om mina tidsinvesteringar fungerar.

Läs också:
Jag har robotarm
Jobba hårt och må bra - eller?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tror du om att köpa premieobligationer?

Auri sacra fames sa...

Jag brukar ha liknande tankar fast jag tänker inte alltid i form av pengar. Istället funderar jag på värdeskapande. För min del känns det bäst att göra något som ger ett framtida värde. Det kan t.o.m. handla om ett köp som underlättar något i min vardag. Är det genomtänkt och sedan blir som jag tänkt mig så kan jag i efterhand vara nöjd med min aktivitet. (tvärt emot frasen, tänk om jag hade, utan istället vad tur att jag gjorde så=)

inte miljonär än sa...

- Anonym, jag har aldrig funderat på premieobligationer faktiskt. Vad jag förstår så är skatten ganska låg på dem men idag finns ju kapitalförsäkring som ett bra alternativ med ännu mindre skatt...

- Aura sacra fames, intressant tanke!

Ekonomitankar sa...

Det man gör som inte genererar pengar, ja det är väl det som kallas livet: umgås med vänner, städa, träna osv
Gäller att hitta balansen.
Och förhoppningsvis drar alla våra investeringar in tillräckligt mycket för att sätta guldkant på just livet!

Herr K sa...

Jag som arbetslös kan ju inte påstå att tid är min mest begränsade resurs! En av anledningarna till att jag starta min blogg var just för att utnyttja tiden till något som ger mig något tillbaka, i detta fallet kunskap, insikt och nya idéer.

Tack vare dig och andra har även seo-arbetet blivit ett sätt för mig att utnyttja tiden till något som ger mig något tillbaka längre fram.

Dock glömmer jag inte bort att söka jobb eller njuta av livet! ;-P