Passiva inkomster – så mycket har bloggens läsare ~ Mot miljonen

måndag 1 februari 2010

Passiva inkomster – så mycket har bloggens läsare

Nu har jag sammanställt undersökningen om hur mycket passiva inkomster denna bloggs läsare har. Frågan var hur mycket i snitt per månad läsarna för från utdelning/webbsajter/reala tillgångar per månad och resultatet är mycket inspirerande!

I snitt får läsarna ut cirka 3550 kronor per månad från sina passiva inkomster. Där ligger jag själv en bit efter och blir sporrad att komma framåt. Typvärdet (mest förekommande värdet) för undersökningen är annars 0 kronor. Det är alltså en del som läser denna blogg som ännu inte skapat extra passiva inkomster ännu. Jag hoppas att ni kan bli motiverade till detta! Medianvärdet i undersökningen är 550 kronor. Det näst mest förekommande värdet är intervallet 2001-4000. Det är alltså en del som får ut en bra peng i snitt varje månad. Själv har jag inte riktigt nått till de summorna än. Här är det fullständiga resultatet:
Vad kan man få passiva inkomster av?
Det kanske kan vara intressant för er som ännu inte har extra inkomster att kortfattat få information om hur man kan nå sådana. Här är en (kortfattad) lista med lite länkar:

Utdelningar: Man kan genom att investera i företag som årligen delar ut bra utdelningar med tiden bygga upp en aktieportfölj som kan ge dig passiva inkomster under fler år. Ta då en titt på följande bloggar och inlägg:
4020.se – Sveriges största blogg om passiva inkomster genom utdelningar.
Dollarkursens utdelningskalender Ta reda på när olika företag delar ut.
Månadsutdelningar – fördelar och nackdelar - Ett av mina inlägg om månadsutdelningar

Webbsajter: Man kan skapa bloggar/webbsajter/webbtjänster med olika typer av intäktsmodeller. Vanligast är reklam men det finns även andra sätt som abonnemangsförsäljning/e-handel osv. Ta en titt på
Passiv inkomst - en möjlighet? – ett inlägg om olika typer av passiva inkomster
Lyckade webbsajter -Hur skapar man en bra webbsajt?

Reala tillgångar
Själv är jag rätt okunnig om detta område men ta en titt på följande sajter:
Guldsilver.info
Om råvaror
Investera i fastigheter i USA i Realty Income.

Det vore också intressant att veta var ni får era passiva inkomster ifrån. Om ni vill så får ni gärna kommentera detta inlägg med den informationen. Självklart är det ok att göra det anonymt!

9 kommentarer:

J sa...

Vad var medianen?
Jag får passiva inkomster enbart från aktieutdelningar.

Ekonomitankar sa...

Jag har ca 1000 kr i månaden från utdelningar och så ca 5000 i månaden från ett hur vi hyr ut. Tacka den låga räntan för det, den passiva inkomsten från huset kommer minska i takt med att räntan stiger eftersom vi har lån på det huset.

inte miljonär än sa...

- J: Medianen är 550 kronor.

- Ekonomitankar: Att hyra ut hus skulle är ju ett superbt sätt att få passiva inkomster! Har själv funderat på det ibland men har inte varit så sugen på lån och allt arbete som det är med hus. Är inte så praktisk.. ;-)

Anonym sa...

Fick förra året 96000 kr i aktieutdelningar och 5400 kr i ränteinkomster.

40procent 20år sa...

Tja!

Kul undersökning och det är kanske lite ovanligt många som redan har så stor passiva månadsinkomster. Det kan beror på att de flesta som läser är intresserat av passiva inkomster!

Jim sa...

Som synes skiljer det väldigt mycket mellan medel och median. Ganska precis 2/3 av de som röstat har under 2000 i passiva inkomster.

Dessutom tror jag att många gjort som mig, försökt dra sig till minnes inkomsterna främst under föregående år, ett år då vi dels haft kraftiga kursstegringar, dels haft lite större utdelningar än vad konjunkturen egentligen tillåter (något jag tror att en del bolag kommer att tvingas korrigera för under 2010).

Men hur som helst, det var en intressant undersökning. Utdelningar som fenomen är intressant. Fördelen är ju att man som aktieägare, om man valt rätt bolag, får en hög årlig ränta på sina pengar. Dessutom säkrar man ju avkastningen - pengar som lämnat bolaget kan inte försvinna i dåliga investeringar, bonus eller liknande. Nackdelarna är ju också rätt uppenbara, bolaget har inte lika mycket kapital till uppköp, produktutveckling m.m. På sikt kan det leda till sämre resultat.

Sammantaget tror jag att man måste se till flera faktorer för att kunna bedöma om utdelningar är bra. Om bolaget är väldigt splittrat, utan stark huvudägare och med stort inslag av institutionella ägare (då brukar pengarna rinna mellan fingrarna), och agerar i en bransch där möjligheterna till tillväxt eller förmånliga uppköp är begränsat, är nog utdelningar att föredra. Ett gott exempel är nog Ericsson och telekombranschen. Det motsatta får nog sägas gälla till exempel Getinge - stark huvudägare, goda tillväxtmöjligheter i Asien m.m.

inte miljonär än sa...

4020, kul att du gillade den, tycker själv det var intressant och lite förvånande att så många har rätt rejäla passiva inkomster.

Jim, Jo medianen säger nog en hel del om resultatet i detta fall. De som har höga passiva inkomster drar upp resultatet ganska rejält.

Herr K sa...

Personligen har jag än så länge inga passiva inkomster i form av utdelningar. Dock så har det trillat in lite pengar i form av provision och annonspengar från bloggen och mina sidor, så det räknar jag som ett smakprov på passiva inkomster :)

Kristian sa...

Jag får en stor del av min försörjning från automatiserad försäljning av mjukvara över internet. I din definition räknades detta som passiva inkomster även om jag även lägger en ansenlig tid på utveckling av mjukvaran.

Sen har jag lite aktieutdelningar också men det är bara en bråkdel inkomsterna.