Opcon vill köpa Tricorona - vad händer? ~ Mot miljonen

onsdag 10 februari 2010

Opcon vill köpa Tricorona - vad händer?

Idag morgonen publicerade Opcon ett publikt bud på Tricorona. Budet ligger på 1 nyemitterad Opconaktie för 6,5 Tricoronaaktier.

Det spekuleras nu hej vilt på diverse forum huruvida detta är ett bra eller dåligt bud. De flesta verkar anse att budet är riktigt uselt och frågan är nu hur Tricoronas styrelse ställer sig till saken. Reuters skriver idag att Stena metall, fjärde största ägare i Tricorona, inte kommer att acceptera budet. Vad övriga majoritetsägare anser vet jag inte. Frågan är vad Opcon ser i Tricorona? Höga utdelningar? Opcon har tydligen inte kunnat redovisa några utdelningar alls vad jag vet.

Just kan jag inte avgöra vad detta innebär för mig själv som aktieägare i företaget. Kursen har gått upp en del under dagen medan Opcon istället har gått ned. Jag får säkerligen anledning till att återkomma till spekulationerna här på bloggen.

Börsen verkar ju annars fortsätta sin kräftgång även denna vecka efter att dagens börs i skrivande stund gått ner cirka 1%. Det råder helt enkelt en hel del osäkerhet kring den framtida utvecklingen... Själv gissar jag lite vilt på att vi kommer gå ner en bit till...

2 kommentarer:

Jim sa...

Att det var ett dåligt bud verkar de flesta överens om, Opcon får nog sockra rejält om det ska bli affär. Jag tror att dom kommer tillbaks med ett nytt bud om några dagar, detta var nog bara första draget. Och om dom inte gör det...ja, då kanske det säger en del om vilka värden som finns i Tricorona just nu, för nog brukar buden överstiga den senaste tidens stäningskurs bra mycket mer än 15%. Eller så kanske det säger något om konjunkturen, att mycket av den framtida utvecklingen redan är inbakad i kurserna.

I övrigt verkar dom ha sansat sig något i Asien, Kina har stabiliserats något de senaste dagarna.

inte miljonär än sa...

Jag såg nu på morgonen att den största ägaren sagt nej till budet så det kommer säkerligen inte att bli en affär med nuvarande erbjudande. Kanske höjer Opcon budet, kanske inte. Annars finns det säkerligen en bra utdelning att se fram emot i Tric...