Min internetbank för företaget ~ Mot miljonen

måndag 8 februari 2010

Min internetbank för företaget

Jag har den senaste tiden skrivit en del om de administrativa bitarna med företagsstarten. Det är lite småpill med det nu, särskilt som allt är nytt för mig.

Senaste i raden av alla problem som skulle lösas var att jag inte kunde se ifrån vem en bankgiroinbetalning kom ifrån direkt på internetbanken. Märkligt tyckte jag och ringde upp swedbank för att kolla om jag behövde någon mer tjänst eller om jag bara var allmänt blind och korkad. Det visar sig att man måste beställa en extra tjänst för detta (såklart..). Nu är det gjort och all administration är klar för lanseringen.

Efter att ha funderat på att skaffa ett bokföringsprogram men insett att det nog blir bättre att hålla i kostnaderna just nu så känns det rätt bra. Visserligen kostar varken Visma eller Fortnox särskilt mycket men just nu är det inte så mycket att hålla ordning på så jag klarar mig med ett excelblad, backuper och utskrifter. Skulle det glädjande nog bli lite mer att hålla ordning på får jag ta en ny funderare på bokföringshjälp i form av programvara.

Det är ganska energikrävande att hela tiden lära sig nya saker och lösa problem. Just nu är jag lite trött också, jag skyller på kylan och mörkret, så det gäller att hushålla med energin.

8 kommentarer:

foppa sa...

Tja.

Av vad jag vet får du inte ha bokföring som du kan ändra i utan att det syns att du gjort ändringen. Tex de gamla bokföringsböckerna som man skrev i förhand var man tvungen att använda bläck för att man inte skulle kunna sudda = olagligt att använda annat än bläck enligt bokföringslagen.

Föreslår bokföringsprogram då det är väldigt mycket enklare att använda än de gamla böckerna som jag dock tror fortfarande går att köpa på Svanströms etc.

inte miljonär än sa...

Hej Foppa!

Jag har fått lite olika budskap om det där att göra det för hand eller inte. Vet inte vad sin gäller exakt men jag tror jag skall maila och fråga skatteverket om man får göra det digitalt i excel eller om det måste göras i antingen bokföringsprogram eller per penna.

hmmm

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Ja man lär ju sig iaf på vägen... Lycka till med allt!

Jim sa...

Det verkar onekligen vara en hel del att ordna och ännu mer att lära sig. Du får se det så här - när du väl har gjort det, så har du en plattform att bygga vidare på om du vill vidareutveckla ditt företag och dessutom har du kunskapen som gör att om det dyker upp nya problem löser du dom mycket fortare nästa gång.

Själv är jag inte hälften så aktiv just nu. Är arbetslös fram till mars då jag börjar nytt jobb, spenderar dagarna på börsen och i skidspåret. Har i två omgångar köpt Black Earth Farming, men missade när aktien gjorde en spik idag...volatiliteten har ökat markant de senaste dagarna, både i många enskilda aktier och på börsen i stort. Mycket oro i omlopp och många frågor om börsutvecklingen framöver på nätets börsforum. Är man lite kylig, så tror jag att det finns goda möjligheter till snabba slantar.

foppa sa...

mmmh, och du ska inte lita helt på vad skatteverket säger heller, sitter enligt min erfarenhet alldeles för mycket muppar där även om man ibland får tag på några riktiga stjärnor. De kan blåsa dig i slutändan ändå.

Kolla vad ett revisonsbolag säger (ett stort typ öpwc, kpmg etc eller liknande). Kan garantera att de rekommenderar digitalt bokföringsprogram typ visma etc.

Kolla även bokföringsnämndens informationsmaterial (http://www.bfn.se/start.aspx) Att föra bok. Mycket informativt för nystartade företagare.

Skatteverket kommer du att få besök av förr eller senare nu sen du blev företagare och de kommer hävda att det är DITT ansvar att hålla reda på de lagar och förordningar som du ska följa, och de accepterar sällan ursäkter, allra minst när det gäller bokföring.

Det är grymt kul och givande att vara företagare och man lär sig mycket men man skall se till att gå på så få minor som möjligt. Skatteverket är en mina som kan vara både dyr och förödande om man misskött sig (även ovetande).

Per penna (bläck) är nog det billigaste men det är jobbigt att klura alla rapporterna efter ett års bokföring (speciellt när man upptäcker att man gjort fel och måste leta reda på vart). Jag rekommenderar varmt bokföringsprogram då det underlättar nästan all form av administration som har med bokföring, skatter och moms att göra.

Visma eller fortnox men du ska självklart välja ett program eller alternativ som passar dig!

/foppa

Ekonomitankar sa...

Skönt att du fick ordning på banken. Jag rekommenderar såsom många andra, att köpa ett bokföringsprogram. Abolut enklast för dig, och väl värt pengarna. Tror nog att det även finns gratisprogram?

inte miljonär än sa...

Det verkar vara en övertygande del människor här på bloggen som tycker bokföringsprogram är viktigt och jag ger mig... ;-)

Jag antar att det här är ett sådant läge man skall lyssna på de som gått före och köpa sig ett program. Imorgon bestämmer jag mig för antingen Fortnox eller Visma. Tror nog att det lutar åt Fortnox...

Ekonomitankar sa...

En annan fördel med bokföringsprogram, är att om du vill ha hjälp med bokslutet och deklarationen så kan alla bokföringsprogram kommunicera med varandra oavsett märke, de kan skicka sk SIE filer.
Så viktigt att det programmet du köper kan det, jag tror tex att Vismas enklaste inte kan det.