Min börsvecka ~ Mot miljonen

fredag 12 februari 2010

Min börsvecka

Det har ju varit ännu en vecka där aktieintresset har fått stå tillbaka för företagandet. Det är svårt att hinna med bägge delar på sin fritid. Om jag hade försökt så skulle vinterenergin ta slut ganska snabbt. Det känns ändå bra att sammanfatta veckan något.

Aktietävling på jobbet
På jobbet har en kollega startat en aktietävling där man sätter upp en fiktiv portfölj på DI med insatsen 10 000 kronor. Helt plötsligt har jag fått en mängd frågor om aktietips från kollegor som har förstått att jag är intresserad av detta. Vad svårt det är att svara på sådana frågor har jag upptäckt! För att förenkla för mig själv (så att jag kanske vinner..) har jag sagt SAS till alla. ;-) Eventuellt kan det bli en raket, vem vet, men likaväl platt fall. Då är det jag som kammar hem fruktkorgen som är vinsten. moahahaha...

Min riktiga portfölj
Mina innehav har gått i sidled även denna vecka. Jag har inte gjort några affärer alls utan bidar min tid på jakt efter bra innehav till bra pris. Tricorona rapporterade idag med vinst och meddelande om utdelning på 0,7 kronor per aktie. Då aktien idag är värderad till 6,75 resulterar det i en direktavkastning på 10,4% vilket jag tycker är riktigt bra. Att aktien faller nästan 5% på den rapporten tycker jag är konstigt. Det förstår jag faktiskt inte alls. Eventuellt spelar oron framåt för utsläppsrätterna in då rapporten inte direkt sprider lugn över det orosmolnet. I vilket fall som helst kan man se fram emot en riktigt bra utdelning. Den bästa hittills för mig personligen. Fast då måste jag förstås hålla kvar vid innehavet tom 4 maj.

Annars har både SCA och Trelleborg haft svårigheter att lyfta nämnvärt den senaste tiden. SCA hoppas jag dock mer på inför framtiden. Trevligare då att Getinge sakta men säkert tuffar på uppåt.

Nu önskar jag er en trevlig fredag kväll! Allt gott! /Intemiljonärän

3 kommentarer:

Jim sa...

Även jag är lite fundersam över sågningen, utdelningen är ju fantastisk, över 10%. Man kan ju t.ex. jämföra med Connecta som rapporterade för drygt en vecka sedan, där en utdelning om 5,50 kr/aktie föreslogs, vilket resulterade i en rusning från dryga 60 kr till 75 kr.

Den främsta förklaringen till Tricoronas kursfall tror jag är Opcon. Budet har avvisats, men förmodligen återkommer Opcon med nya propåer. Ett uppköp skulle resultera i att aktieägarna i Tricorona blir sittandes med Opcons aktier, vilket många är ytterst ovilliga till. Dessutom är Tricorona stadd vid kassa, vilket inte Opcon är, så pengarna i Tricorona skulle nog fort komma till användning. Kanske är det till och med så att om den förväntade affären blir av lite hastigt och lustigt så fryser utdelningen inne...? Man kan även fundera över om utdelningen är ett sätt för de stora ägarna att freda Tricorona, ett bolag med mindre kassa blir mindre attraktivt för uppköpare i behov av kapital. Eller så kanske de helt enkelt vill göra sig en hacka innan de lämnar skutan...? Många frågor finns att ställa, vilket jag tror att många gör och därför tvekar om Tricorona, vilket resulterar i kursfall.

En annan intressant reflektion är att Boliden igår rapporterade, med förslag om 3 kr utdelning per aktie, vilket ledde till att aktien handlades ner till 88 kr (givetvis finns det även annat i rapporten som bidrar till detta). Det är en värdering på nästan 30 ggr pengarna...intressant att jämföra med Tricorona och intressant eftersom det visar hur investerarna värderar olika typer av risker.

inte miljonär än sa...

Jim, intressanta tankar. Förstås spekulationer men bra saker att ha med sig inför kommande händelser. Antar att det kommer att vara en händelserik vår för Tricorona....

Anonym sa...

...